Resenärerna vann på avreglerad expressbusstrafik

Resenärerna vann på avreglerad expressbusstrafik I en färsk rapport från Bussbranschens Riksförbund, (BR) presenteras för första gången en sammanställning över svensk expressbusstrafik, knappt fyra år efter det att marknaden avreglerats. I rapporten konstateras att de stora vinnarna på avregleringen blev resenärerna. Avregleringen av svensk expressbusstrafik har fått många positiva effekter. Enligt de analyser som gjorts har resenärerna fått billigare biljetter, det kollektiva resandet med både buss och tåg har stimulerats och ekonomiskt svaga grupper, som studenter, billösa och pensionärer har fått ett nytt och välkommet resealternativ. -Inom BR arbetar vi nu framförallt med att implementera ett system för kvalitetsmärkning av expressbusstrafiken. I det arbetet deltar även Vägverket. I arbetet ingår flera projekt med målsättning att skapa ännu tydligare information för resenärerna om vad svensk expressbusstrafik kan erbjuda. Expressbussguiden på Internet, interaktiva resenärsenkäter m m är exempel på projekt som vi arbetar med tillsammans med olika aktörer i branschen för att ge våra resenärer utökad service, säger Jan- Erik Kjellberg, förbundsdirektör på BR. 3 000 avgångar i månaden - bara från Stockholm Fram till sista december 1998 var expressbusstrafiken reglerad genom att SJ hade rätt att säga nej till bussföretag som ville köra expressbusstrafik. Efter avregleringen stabiliserades marknaden snabbt vid en årlig ökningstakt på 4-5 procent. Marknaden för expressbusstrafik omsätter enligt BRs beräkningar cirka 500 miljoner kronor. Detta ska jämföras med bussbranschens totala omsättning på cirka 13 miljarder kronor. Sammanlagt körs cirka 400 bussar i expressbusstrafik av totalt 13 500 bussar i yrkesmässig trafik i Sverige. Bland de företag som bedriver expressbusstrafik finns både större företag och mindre familjeföretag. Flera av de mindre företagen samverkar i olika typer av samverkansbolag. Cityterminalen i Stockholm har allt mer utvecklats till navet för expressbusstrafiken i Sverige. 25 företag kör 53 olika expressbusslinjer från Cityterminalen. Varje månad har terminalen drygt 3 000 expressbussavgångar. Läs hela rapporten på www.bussbranschen.se/r021128.pdf För mer information, ring BRs förbundsdirektör Jan-Erik Kjellberg på 08-462 06 50 alt 070-359 05 26 Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 500 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med 11 000 bussar och 26 000 anställda är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/29/20021129BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/29/20021129BIT00840/wkr0002.pdf