Tre år med avreglerad busstrafik

Tre år med avreglerad expressbusstrafik Under devisen "Åk buss - gör resan till en del av upplevelsen" visar svensk expressbusstrafik upp sig för resenärer, allmänhet och branschfolk fredagen den 29 november på Cityterminalen i Stockholm. Manifestationen genomförs med anledning av att det var drygt tre år sedan som den länsöverskridande busstrafiken avreglerades. Marknaden för expressbusstrafik kom snabbt att stabiliseras på en årlig ökningstakt på 4-5 procent. Avregleringen av svensk expressbusstrafik har fått många positiva effekter. Enligt de analyser som gjorts har resenärerna fått billigare biljetter, det kollektiva resandet med både buss och tåg har stimulerats och ekonomiskt svaga grupper, som studenter, billösa och pensionärer har fått ett nytt och välkommet resealternativ. Vid presskonferensen klockan 15.00 presenterar Bussbranschens Riksförbund, BR, den färska rapporten "Expressbussen efter avregleringen - utveckling och erfarenheter". Medverkar på presskonferensen gör företrädare från verksamma expressbussföretag, BR, Vägverket och Cityterminalen i Stockholm. Tillsammans ger dessa representanter en heltäckande bild av läget och framtiden för svensk expressbusstrafik. Mellan klockan 15.00-18.00 bjuder Ulf Larsson Cityterminalens resenärer på underhållning, tips och tankar kring bussåkande. Skådespelaren och programledaren Ulf Larsson har i vår premiär på sin nyskrivna pjäs "Bussresan" på Vasateatern i Stockholm. På det stora resetorget mitt på Cityterminalen kommer Ulf Larsson med musiker bjuda på sång, musik, anekdoter, tävlingar och tips hela eftermiddagen. Välkommen till bussbranschens presskonferens kring rapporten "Expressbussen efter avregleringen - utveckling och erfarenheter" Tid: Fredagen den 29 november klockan 15.00 Plats: Cityterminalen i Stockholm, utgång 30-31 Information: Anna Grönlund, BR, telefon 08-462 06 50 alt 070-648 24 00 Ja, vi kommer på presskonferensen. Namn/media:_____________________________________ Nej, vi kan tyvärr inte komma, men vill gärna ha information på faxnummer: _______________ Faxa gärna ditt svar till oss på 08-462 97 50 eller sänd e-post på info@bussbranschen.se Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 500 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med 11 000 bussar och 26 000 anställda är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/21/20021121BIT01120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/21/20021121BIT01120/wkr0002.pdf