Verklighetsanpassa kör-och vilotidsreglerna

2010-02-11

Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) och TransportGruppen kräver, i en gemensam skrivelse, hjälp från regeringen med att verklighetsanpassa regelverket kring kör- och vilotider för den tunga yrkestrafiken. Det nuvarande systemet är inte anpassat för "utomhusbruk" säger Anna Grönlund, förbundsdirektör för BR och Peter Jeppsson, VD för TransportGruppen.
Kör- och vilotidsregelverket reglerar hur länge förare inom yrkestrafiken får köra, dels i sträck, dels per dygn och vecka. En färdskrivare är den apparat i fordonet där den faktiska körtiden registreras. Tekniken bygger på en flera år gammal europeisk specifikation. För ett par år sedan infördes ett nytt regelverk för kör- och vilotider och en ny digital färdskrivare för den tunga yrkestrafiken i Sverige, liksom inom EU i övrigt. Erfarenheterna visar att det är närmast omöjligt att följa regelverket. Ett exempel på den bristande verklighetsanpassningen i systemet är att det i dag inte är tillåtet för en förare att flytta sitt fordon om det står i vägen, under hans/hennes lagstadgade vilotid.
Ytterligare ett problem med kör- och vilotidsreglerna är de tillämpas olika, inte bara i olika europeiska länder utan även inom Sverige.
– Vi vill understyrka att det är nödvändigt med ett tydligt regelverk och att efterlevnaden kontrolleras på ett enhetligt sätt i Sverige och övriga Europa. Vi vill ha ett regelverk som både är anpassat till verkligheten och som är möjligt att följa. Eftersom detta är ett EU-gemensamt system måste vi driva frågan på europeisk nivå. EU-kommissionen har nu signalerat att man ska göra en översyn av färdskrivarreglerna och då vill vi som företrädare för den tunga yrkestrafiken få ett kraftfullt stöd från regeringen för snabba förändringar av kör- och vilotidsreglerna, säger Peter Jeppsson. – Vi stödjer regeringens målsättning om att det ska bli enklare, roligare och mer lönsamt att vara företagare. Vi tvingas dock tyvärr konstatera att det definitivt inte blivit enklare och roligare eller mer lönsamt att vara företagare inom bussbranschen. Regelverket och systemet kring kör- och vilotider är inte heller något som underlättar att få förare att vilja vara verksamma inom branschen, säger Anna Grönlund. Skrivelsen finns att läsa på http://www.bussbranschen.se/Aktuellt/Remisser/tabid/131/Default.aspx För ytterligare information: Peter Jeppsson, VD TransportGruppen, 0730-44 71 01 Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 073-648 72 02 Helena Gibson Ek, informationsansvarig BR, 070-648 24 00 Dag Gustavsson, pressekreterare TransportGruppen, 070-319 24 44