Veteran vald till årets turistbussförare 2002

Veteran vald till årets turistbussförare 2002 Lars Dahlpil, bussförare från västsvenska Varekil, har utsetts till Sveriges bästa turistbussförare 2002. Det är medlemmarna i SveGuide, Sveriges Guideförbund, som röstat fram förra årets bästa turistbussförare. Torsdagen den 20 mars fick Lars motta applåder och pris på Busstorgets scen på mässan TUR 2003. -Lars är både en skicklig förare och en utpräglat serviceinriktad person. Som guide är det lätt att arbeta med honom - man blir snabbt ett team med resenärernas bästa för ögonen, menar Hans Berglund, den guide som nominerade Lars. Lars är 58 år. Han har arbetat som bussförare sedan 1980. Att han blivit utsedd till Sveriges bästa turistbussförare 2002 av SveGuide gjorde honom mycket glad. Det som fick juryn med representanter från Bussbranschens Riksförbund (BR), SveGuide och Ramkvillabuss att välja Lars bland de nominerade kandidaterna var till stor del den mycket fina motiveringen han fick av SveGuides vinnande guide, föreningens vice ordförande Hans Berglund. Som belöning för att han nominerat den vinnande kandidaten får han en vackert skimrande blå vas av återvunna bussvindrutor i design av Jonas Torstensson. Ytterligare två vaser kommer att lottas ut bland de guider som deltagit i tävlingen. Strålkastare på bussförare -Vi vill lyfta fram förarens viktiga roll inom turist- och beställnings trafiken. Resenärens upplevelse av sin resa styrs till stor del av bemötandet han eller hon får av den förare som kör bussen och den guide som leder gruppen. Därför är vi glada över att just SveGuide antog vår inbjudan till att nominera Årets turistbussförare - medlemmarna i SveGuide vet genom sitt dagliga arbete vad som utmärker en duktig förare inom turist- och beställningstrafiken. Utmärkelsen i sig är ett sätt att rikta strålkastaren på våra duktiga förare i bussbranschen, säger Anna Grönlund, informationsansvarig på BR. -Vi är mycket glada över att för andra året i rad ha fått chansen att nominera Årets turistbussförare. Det finns ingen viktigare person än den chaufför man arbetar tillsammans med, under en kortare guidning eller en längre resa. Är chauffören bra, blir jag bättre - och tvärtom. I ett gott samarbete lyfter man fram varandra, säger Gunilla Åström Jansson, ordförande i SveGuide. Läs mer om de prioriterade frågorna inom svensk bussturism på www.bussbranschen.se/turist/satsning.html För mer information, ring BRs informationsansvariga Anna Grönlund på 08-462 06 50 alt 070-648 24 00 Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 500 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med 26 000 anställda och 11 000 bussar är vi till sammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på Internet, www.bussbranschen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030320BIT01150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030320BIT01150/wkr0002.pdf