Byggbranschen slåss om ungdomarna

Byggbranschen slåss om ungdomarna Det är dags för SACO:s Studentmässa, Sveriges största yrkes- och utbildningsmässa, som äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö från 21 till 23 november. Med bland utställarna - i monter 1B:24 - finns bygg- utbildningarna vid Sveriges högskolor och universitet, understödda av Sveriges Byggindustrier (BI). Intresset för byggutbildningarna vid Sveriges högskolor och universitet ökar i jämförelse med andra högskoleutbildningar. - För att öka intresset för byggutbildningarna på alla nivåer ytterligare, pågår ett kontinuerligt rekryteringsarbete från branschens sida. Därför är Sveriges Byggindustrier med på inte mindre än ett 60-tal rekryteringsmässor runtom i landet. Vårt mål är att intressera fler ungdomar till ett självständigt och kreativt jobb med goda karriärmöjligheter, säger Lars Tullstedt, ansvarig för kompetensförsörjning och skolkontakter inom BI. Byggbranschens profilering pågår på många olika sätt. Huvudbudskapet i montern på SACO:s studentmässa är gymnasieversionen av broschyren byggare.com som kompletteras med material från högskolor, universitet och företag. Besökarna kan även delta i en spännande tävling med bygganknytning. Montern bemannas med studenter och lärare från Mälardalens högskola samt representanter för Sveriges Byggindustrier. Dessutom medverkar branschfolk från Skanska, Golder Associates och Carlbro. Svensk Byggtjänst finns där för att presentera skolboken Så byggdes staden. Byggindustrin är en av vårt lands största industrigrenar, med stor betydelse för vårt välstånd. Redan idag arbetar närmare en halv miljon människor direkt eller indirekt i byggnäringen - i det direkta byggandet eller genom att arbeta med projektering, bygg-finansiering, konsultverksamhet, fastighetsförvaltning, arkitektur, materialtillverkning och mycket mer. Och det finns plats för fler: Inom den närmaste tioårsperioden behöver byggsektorn minst 12 000-13 000 personer med ingenjörsutbildning. Även om konjunkturen i Sverige mattas av något efter de tre senaste årens starka tillväxt, fortsätter byggmarknaden att öka. Mässan håller öppet torsdag 21 nov 9-16, fredag 22 nov 9-16 samt lördag 23 nov 11-16. För ytterligare information kontakta Lars Tullstedt, 0733-90 09 70, e-post lars.tullstedt@bygg.org eller Johan Grufman, mässansvarig inom BI, 0733-54 75 44, e-post johan.grufman@bygg.org ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/21/20021121BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/21/20021121BIT00150/wkr0002.pdf