SABO och Fastighetsägarna eniga med operatörer om avtal kring mobilmaster

Report this content

SABO och Fastighetsägarna eniga med operatörer om avtal kring mobilmaster Tre mobiltelefonoperatörer har nu accepterat mätningar enligt den policy som tagits fram av Fastighetsägarna och SABO som reglerar uppsättning av basstationer på fastigheter. Till den framtagna policyn hör även ett förslag till avtal. Ett mätprotokoll har också tagits fram gemensamt av Fastighetsägarna, SABO och de tre operatörerna. Policyn anger under vilka villkor en fastighetsägare ska acceptera nya basstationer på sin fastighet. Avgörande för ställningstagandet ska i första hand vara att basstationen inte har någon negativ hälsopåverkan. Operatören ska garantera att strålningen från basstationen understiger vid varje tidpunkt gällande gränsvärden för allmänhetens exponering av elektromagnetiska fält. SABO och Fastighetsägarna ställer också krav på operatören när det gäller mätning och tekniskt utförande av basstation. Om kraven inte uppfylls, är operatören skyldig att ta basstationen ur drift. - Att tre operatörer nu accepterat dessa villkor betyder att vi kommit ett stort steg längre i att skydda hyresgästerna från eventuella hälsorisker i samband med basstationer för mobiltelefoni, säger Bengt Owe Birgersson, VD på SABO. - Det är mycket tillfredsställande att flera av mobiltelefonoperatörerna nu ställer upp på våra krav på mätning, säger Fastighetsägarna Sveriges tf VD Per-Åke Eriksson. Det här underlättar för den enskilde fastighetsägaren att träffa avtal om uppsättning av 3G- stationer och samtidigt ta ansvar för sina hyresgäster. De gränsvärden för elektromagnetiska fält som gäller i Sverige och som operatörerna följer har antagits av Statens Strålskyddsinstitut (SSI). Det mätprotokoll som tillhör avtalet har förelagts SSI, som inte hade något att erinra. Miljögruppen inom den trepartsöverenskommelse som Hyresgästerna, Fastighetsägarna och SABO har bildat, kommer att ta del av protokollen och kontinuerligt följa utvecklingen av mätningarna. De operatörer som accepterat policyn med tillhörande avtal är Orange Sverige AB, Vodafone Sverige AB och Hi3G Access AB. För mer information kontakta: Bengt Owe Birgersson, VD, SABO, tel 08-406 55 00 Cecilia Werner, Informationschef, SABO, tel 08-406 55 00, 070-244 22 95, cecilia.werner@sabo.se Per-Åke Eriksson, tf VD, Fastighetsägarna Sverige, tel 08-613 57 20 Erik von Hofsten, informationschef, Fastighetsägarna Sverige, tel 070-813 57 20, erik.hofsten@fastighetsagarna.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00210/wkr0002.pdf