Antalet arbetslösa civilingenjörer med kemiteknisk utbildning ökar

Antalet arbetslösa civilingenjörer med kemiteknisk utbildning ökar Antalet arbetslösa civilingenjörer med kemiteknisk utbildning ökar medan antalet antalet arbetslösa civilingenjörer med inriktning väg och vatten fortsätter att minska jämfört med förra året. Det konstaterar Civilingenjörsförbundet i en rapport om arbetsmarknadsläget under april för sina medlemmar, såväl civil- som högskoleingenjörer. En annan tendens är att arbetslösheten bland äldre ingenjörer ökar kraftigt. Totalt sett sjunker inte arbetslösheten bland CF:s medlemmar trots alla tidningsrubriker om brist på ingenjörer. 635 CF-medlemmar fick ersättning från Akademikernas erkända arbetslöshetskassa, AEA, under april i år, vilket är några fler än under april förra året (627). I procent räknat ligger totalsiffran fortfarande kvar på 1,0 procent vilket kan förklaras av förbundets medlemsökning. Den ökande arbetslösheten bland civilingenjörer med kemiteknisk utbildning är oroande, tycker Inger Grufman, utredare vid CF: -Man kan fråga sig om detta är tecken på nedskärningar inom läkemedelsföretagen och livsmedelsbranschen i Sverige. Mer glädjande är att arbetslösheten bland medlemmar med utländskt ursprung verkar minska. I april i år var cirka 31 procent bland dessa arbetslösa jämfört med 33 procent i april förra året. -Eftersom man inte får registrera medlemmar efter ursprung har vi med hjälp av den primitiva metoden att räkna namn som uppfattas som "utländska" kunnat uppskatta andelen med utländsk bakgrund. En oroande tendens i CF-rapporten är att det har skett en kraftig ökning av arbetslösheten bland äldre ingenjörer sedan förra årets aprilmätning. Antalet arbetslösa CF-medlemmar äldre än 60 år har ökat från 69 till 91 eller 4,7 procent. -Arbetslösheten har alltid varit större för den äldsta gruppen. Men så här stor skillnad (sex gånger så stor jämfört med alla medlemmar) har vi inte haft tidigare, säger Inger Grufman. För mer information kontakta: Inger Grufman, utredare, telefon: 08-613 82 07, 070-517 56 83 Agneta Wändell, pressekreterare, telefon: 08-613 80 60, 070-630 78 41 Mer information kan även fås via CF:s hemsida adress: www.cf.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/13/20000613BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/13/20000613BIT00330/bit0002.pdf