CF inför kollektiv inkomstförsäkring

CF inför kollektiv inkomstförsäkring - Sacos största förbund höjer ersättning vid arbetslöshet Arbetslösa CF-medlemmar får 80 procent av månadslönen upp till 80 000 kronor, jämfört med maximala 16 060 kronor från a-kassan, i ett halvår. Det är innebörden i Civilingenjörsförbundets (CF) nya inkomstförsäkring som börjar gälla den 1 september i år. - När samhället inte förmår att i tillräckligt hög grad sörja för alla arbetslösa får vi göra vad vi kan för våra medlemmar, säger CF:s förbundsdirektör Richard Malmborg. Vid arbetslöshet drabbas de flesta i dag av en kraftig inkomstförsämring då de tjänar över det s k taket för a-kasseersättning. De kan få maximalt 16 060 kronor/månad (80 procent av 20 075 kr/mån). Tillsammans med försäkringsbolaget SalusAnsvar har CF därför nu utformat en kollektiv inkomstförsäkring för sina medlemmar och som innebär att man får 80 procent av månadslönen, upp till 80 000 kronor, de första 120 dagarna. - Tanken är att man ska kunna behålla sin levnadsstandard även om man under en omställningsperiod står utan arbete, säger SalusAnsvars vd Carl- Viggo Östlund. - Detta innebär inte minst en säkerhet för de yngre medlemmarna och för övriga som inte omfattas av trygghetsavtal. Men det kan även gynna rörligheten på arbetsmarknaden - fler vågar ta steget och prova på nya jobb, tillägger Richard Malmborg. Civilingenjörsförbundet (CF) samlar civil- och högskoleingenjörer i Sverige. Förbundet expanderar kraftigt och är med sina drygt 95 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. För mer information kontakta: Richard Malmborg, förbundsdirektör CF, 070-564 13 63 Carl-Viggo Östlund, vd, SalusAnsvar, 070-911 60 01 Lasse Årling, pressekreterare CF, 070-329 80 08, lars.arling@cf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00720/wkr0002.pdf