CF prisar blyfritt examensarbete

CF prisar blyfritt examensarbete - miljöanpassad mjölkproduktion med kretskort i kretslopp Civilingenjörsförbundets (CF) Wimanska pris på 25 000 kronor tillfaller i år Fredrik Holmberg och Patrik Widén från KTH Syd, Campus Telge. Deras gemensamma examensarbete "Ekonomiska och tekniska konsekvenser vid införandet av blyfria lod i tillverkningen av kretskort" ingår i högskoleingenjörsutbildningen Elektroteknik med inriktning industriell ekonomi och produktion. Det har utförts för DeLaval Internationell AB, som tillverkar kretskort till mjölkningsrobotar och andra styrinstrument kring mjölkprodukter. De har studerat konsekvenserna av ett kommande miljödirektiv i EU, som förbjuder bly i elektronik efter 1 juli 2006. Det kommer att sysselsätta många ingenjörer inom en snar framtid, och ställer högre krav på hela produktionsprocessen. "Det känns som om övergången till blyfria lödmaterial kommer att gå bra för DeLaval, om man bara följer teknologernas förslag", skriver priskommittén i sin motivering. Fredrik Holmberg är 24 år och surfar nu vidare bland ekonomikurser vid Griffith University i Australien, han är därför förhindrad att närvara vid prisceremonin på Ingenjörsdagen i Göteborg den 9 april och berätta om arbetet. Det gör däremot Patrik Widén, som är 23 år och för tillfället arbetar vidare på DeLaval i Tumba. Wimanska priset instiftades år 2000 och syftar till att lyfta fram examensarbetets centrala roll i högskoleingenjörsutbildningen. Civilingenjörsförbundet (CF) samlar civil- och högskoleingenjörer i Sverige. Förbundet expanderar kraftigt och är med sina drygt 95 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. För mer information kontakta: Partik Widén, 070-485 11 30 Olle Dahlberg, Wimanska priskommitténs sekreterare, 070-653 81 09 Lasse Årling, pressekreterare, 08-613 80 08, 070-329 80 08, lars.arling@cf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/04/20030403BIT01330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/04/20030403BIT01330/wkr0002.pdf