CF:s miljöpris till Per Kågeson

CF:s miljöpris till Per Kågeson Civilingenjörsförbundets miljöpris går i år till kärnkraftsmotståndaren, debattören, forskaren och författaren Per Kågeson. Priset, som är på 50 000 kronor delas ut vid CF:s miljödag den 29 oktober. CF:s miljöpris till en person som inom medierna på ett förtjänstfullt sätt skrivit om miljöfrågor, tilldelas i år debattören, forskaren och författaren Per Kågeson, Stockholm. Per Kågeson är sedan decennier tillbaka ett känt namn i den svenska miljödebatten. Redan på 70-talet gjorde han sig känd som kärnkraftsmotståndare och har, förutom en lång rad artiklar, skrivit cirka 25 böcker. Kågeson är född 1947. År 1970 avlade han en fil kand-examen i Stockholm och blev fil dr i Lund 1997. Han har varit sakkunnig eller expert i en lång rad kommissioner och utredningar kring miljö- och energifrågor och var 1995 sakkunnig hos energiministern. I mer än tio år har han ägnat sig åt frågan om hur transporterna inom EU ska kunna bära mer av sina faktiska kostnader. "Per Kågeson har under flera år på ett aktivt sätt bidragit till en diskussion i medierna om miljö- och energifrågor. Det gäller särskilt inom trafikområdet där hans debattinlägg väckt stor och berättigad uppmärksamhet", heter det bl a i priskommitténs motivering. Miljöpriset delas ut vid Civilingenjörsförbundets miljödag tisdagen den 29 oktober på Ingenjörshuset i Stockholm. Tema för dagen är "Hållbar utveckling efter Johannesburg". Förutom nämnda pris delas också förbundets övriga miljöstipendier ut. Den totala prissumman är i år på cirka 2,5 miljoner kronor. För mer information kontakta: Johan Sittenfeld, priskommitténs sekreterare, telefon: 08-613 82 05 Agneta Wändell, informationschef, telefon: 070-630 78 41 Pristagaren Per Kågeson kan nås på telefon: 08-642 81 20 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/30/20020930BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/30/20020930BIT00090/wkr0002.pdf