Konstgjord andning fungerar inte

Konstgjord andning fungerar inte - CF:s styrelse säger nej till lönesänkningar Det är förkastligt att ett företag, som nu senast i fallet med Cell, överväger att säga upp personalen för att sedan återanställa alla med sänkt lön. CF:s medlemmar skall inte sänka sin månadslön när ett företag föreslår det för att komma ur en ekonomisk kris och därigenom trygga anställningarna. Detta uttalade CF:s förbundsstyrelse i samband med sitt sammanträde på fredagen. -Lönesänkningar är ingen långsiktig lösning, säger CF:s förbundsordförande Gerhard Raunio. Erfarenheten visar att de flesta företag som sänker lönerna ändå till slut måste säga upp folk. Resultatet av en lönesänkning brukar bli att de mest marknadsattraktiva medlemmarna snabbt byter arbetsgivare för att höja sin lön. -Nästa sak som händer är att de som inte omedelbart hittar ett nytt jobb blir så missnöjda med sin sänkta lön att produktiviteten och arbetsglädjen försvinner, vilket ytterligare undergräver företagets möjlighet att överleva, säger CF:s förbundsdirektör Richard Malmborg. Redan för ett år sedan uttalade sig CF:s förbundsstyrelse emot lönesänkningar. Förra fredagen blev företaget Cells planer på att säga upp hela personalen för att sedan återanställa dem med sänkt lön, kända. CF sade, tillsammans med övriga fackförbund på företaget, nej till förslaget. -Cells förslag strider mot både svensk arbetsrätt, kollektivavtal och mot god sed på arbetsmarknaden, hävdar Richard Malmborg. För mer information kontakta: Gerhard Raunio, förbundsordförande, telefon: 070-553 37 99 Richard Malmborg, förbundsdirektör, telefon: 070-564 13 63 Agneta Wändell, informationschef, telefon: 070-630 78 41 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/06/20020906BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/06/20020906BIT00500/wkr0002.pdf