Lilla Polhemspriset till medicinteknik

Lilla Polhemspriset till medicinteknik 25 000 kronor för ny undersökningsmetod av blodkärl Civilingenjörsförbundets Lilla Polhemspris på 25 000 kronor tilldelas Andreas Eriksson och Per Mattsson från Linköpings universitet för deras examensarbete om flerdimensionella ultraljudsbilder. De har utvecklat en metod som ger tydligare underlag för kirurgiska ingrepp på blodkärl. Den nya tekniken kan användas för patienter i riskzonen för stroke. Andreas Eriksson är 26 år och från Stockholm medan Per Mattsson, också 26 år, kommer från Karlstad men bor nu i Huddinge. De har studerat datateknik respektive teknisk fysik och elektroteknik vid Institutionen för systemteknik vid Linköpings universitet. Deras examensarbete "Segmentering av halsartärer från 3D och 4D ultraljudsbilder" utfördes vid Karolinska Institutets avdelning för Medicinsk teknik i samarbete med Huddinge universitetssjukhus och Vingmed Sound A/S. Examensarbetet presenterar en tredimensionell halvautomatisk segmenteringsteknik för att med hjälp av ultraljud avbilda halsartärens inre kärlvägg och Y-formade delning. Mer effektiv teknik för sådan avbildning gör det lättare att identifiera riskpatienter och planera för behandling vid stroke - västvärldens tredje vanligaste dödsorsak och en huvudkälla till funktionshinder hos vuxna. Redan nu prövas den nya tekniken på försökspersoner och den kan vidare få betydelse i kärlforskning, t ex vid studier av åderförkalkning och bedömning av kärlstyvhet. På sikt kan detta komma att bidra till bättre metodik för avbildning vid bråck på stora kroppspulsådern, ett allvarligt medicinskt problem. Lilla Polhemspriset instiftades 1990 och syftar till att lyfta fram examensarbetets centrala roll i civilingenjörsutbildningen. Vid Ingenjörsdagen på Chalmers i Göteborg, den 9 april, får årets pristagare var sitt diplom plus 25 000 kronor att dela på. För mer information kontakta: Per Mattsson, 070-215 56 89 Andreas Eriksson, 070-483 27 77 Patrik Björnström, Lilla Polhemspriskommitténs sekreterare, 070-653 81 47 Lasse Årling, pressekreterare, 08-613 80 08, 070-329 80 08, lars.arling@cf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00280/wkr0002.pdf