Mänskliga tekniker prisade

Mänskliga tekniker prisade Civilingenjörsförbundet (CF) delade på onsdagen ut tre prestigefyllda utmärkelser vid en ceremoni som underströk det glädjande i att priserna ges för arbeten i mänsklighetens tjänst , som syftar till att göra livet bättre för människan. Ove Öhman, Uppsala, tog emot det anrika Polhemspriset på 125 000 kronor för sina pionjärinsatser inom mikromekanik i plast som har stor betydelse inom bioteknik, telekom och DVD-produktion. Per Mattsson och Andreas Eriksson, Linköpings universitet, tog emot Lilla Polhemspriset på 25 000 kronor för sitt examensarbete om en ny undersökningsmetod av blodkärl hos patienter i riskzonen för stroke. Patrik Widén tog å sina och studiekamratens vid KTH Syd, Fredrik Holmberg, vägnar emot Wimanska priset på 25 000 kronor för examensarbetet om blyfria kretskort i kretslopp. Prisutdelningen leddes av CF:s förbundsordförande Ulf Bengtsson och ägde rum på Chalmers i Göteborg vid årets upplaga av Ingenjörsdagen, som hade temat "Den skrattande ingenjören". Huruvida de prisade ingenjörerna skrattade hela vägen till banken var vid denna upplagas pressmeddelande inte känt... För mer information kontakta: Ove Öhman, Polhemspriset, 070-528 90 25 Per Mattsson, Lilla Polhemspriset, 070-215 56 89 Patrik Widén, Wimanska priset, 070-485 11 30 Lasse Årling, pressekreterare CF, 070-329 80 08, lars.arling@cf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/10/20030410BIT01120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/10/20030410BIT01120/wkr0002.pdf