Polhemspriset till Ove Öhman

Polhemspriset till Ove Öhman - 125 000 kronor för innovationer till bioteknik och DVD Civilingenjörsförbundets anrika Polhemspris tilldelas i år Ove Öhman, Uppsala, för "pionjärinsatser inom mikromekanik i plast". Han har utvecklat nano- och mikrosystem för stora tillämpningsområden och kostnadseffektiva processer till bl a bioteknisk forskning. Ove Öhman är 42 år, född i Mora, utbildad civilingenjör vid Linköpings Tekniska Högskola och nu verksam vid Uppsalaföretaget Åmic som gör plastkomponenter för bl a telekom- och biotechapplikatoner. Han har medverkat till ett 30-tal patentfamiljer vilka bidragit till kommersiella framgångar för flera företag. Några exempel: - Biacore AB marknadsför i dag ett framgångsrikt system baserat på ett unikt sensorchip för studier av proteiners funktion, vilket är centralt för dagens biotekniska forskning. Som ansvarig för processutvecklingen av bolagets sensor- och flödessystem bidrog Ove Öhman med sitt team väsentligt till innovationer som möjliggjorde detta sensorchip. - Inom Pharmacia Biotech (nuvarande Amersham Biosciences) tog Ove Öhman fram grundprocesser för s k lab-on-a-CD, ett kemilabb i miniformat som förenklar hanteringen vid t ex livsmedels- och DNA-analys. - På Toolex-Alpha AB utvecklade Ove Öhman grundprocesser för DVD- tillverkning. Denna uppfinning har hittills omsatt cirka en miljard kronor och står för en årlig produktion om cirka 400 miljoner DVD- skivor. Priset kommer att delas ut i samband med årets Ingenjörsdag i Göteborg, onsdagen den 9 april. Förutom en guldmedalj får pristagaren även mottaga en penningsumma, som i år är på 125 00 kronor. Polhemspriset instiftades redan 1876 och delas ut vartannat år för att belöna viktiga tekniska rön och framsteg inom svensk industri och byggnadskonst. Bland tidigare pristagare: Carl Ångström (1882), Baltzar von Platen och Carl Munthers (1925), Hannes Alfvén (1950), Mats Leijon (2001). Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24791 För mer information kontakta: Johan Sittenfeld, priskommitténs sekreterare, 08-613 82 05, 070-653 82 05 Lasse Årling, pressekreterare, 08-613 80 08, 070-329 80 08,lars.arling@cf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/25/20030325BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/25/20030325BIT00170/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/25/20030325BIT00170/bild.html Pictures