Pressmeddelande: Blodstoppare och rörliga dataprogram ger ingenjörspriser

Blodstoppare och rörliga dataprogram ger ingenjörspriser

Två unga Umeå- och Uppsalaingenjörer, med rötter i Västerås och Skellefteå respektive Värmland, får sammanlagt 50 000 kronor av Sveriges Ingenjörer för sina utomordentliga examensarbeten.

Lilla Polhemspriset på 25 000 kronor för bästa examensarbete av civilingenjörer tilldelas Andreas Åhlund för hans "An approach towards user-centric Application Mobility" vid Umeå universitet, institutionen för datavetenskap. Han har tagit fram en demonstrator av ett system för applikationsmobilitet. Detta innebär att en programtillämpning utan någon särskild inställning kan överföras från t ex en dator eller mobiltelefon till en annan, vilket kan förenkla och effektivisera arbetsflödet i tekniskt blandade arbetsmiljöer.
Andreas Åhlund är född 1984 i Stockholm, men uppvuxen i Västerås och Skellefteå. Nu är han tillbaka i Stockholm och arbetar på företaget Screen Interactor. Han nås på 070-573 05 53 och andreas.ahlund@gmail.com

Wimanska priset på 25 000 kronor för bästa examensarbete av högskole- ingenjörer tilldelas Jasper Martelius för hans "Alternativ utformning av kritiska komponenter i produkten FemoStop" vid Uppsala universitet, inom programmet i maskinteknik. Det handlar om att ta fram nya komponent- och limlösningar till den anordning som används för att förhindra blödningar vid hjärtoperationer, närmare bestämt vid hjärtoperationer då man går in via femoralis-artären i ljumsken.
Jasper Martelius är född 1983 i Karlstad och uppvuxen i Arvika. Nu bor han i Göteborg och arbetar på företaget Optoskand. Han nås på telefon 070-274 45 35 och jasper_martelius@hotmail.com

Bilder på pristagarna bifogas. Kan även laddas ner från www.sverigesingenjorer.se

Både Lilla Polhemspriset och Wimanska priset delas ut vid seminariet "Framtidens innovatörer" den 5 maj i Stockholm under Teknikdagarna, som Sveriges Ingenjörer arrangerar för att stimulera teknikintresset bland unga.

För mer information: Patrik Björnström, sekreterare Lilla Polhemspriskommittén, 08-613 81 47 Olle Dahlberg, sekreterare Wimanska priskommittén, 08-613 81 09 Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman år 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se