Pressmeddelande: Göteborg redan halvvägs till Kina - i Teknik-SM

Göteborg redan halvvägs till Kina - i Teknik-SM

Sex lag går vidare till semifinal i Teknik-SM: ett från vardera Linköping, Lund och Uppsala plus hela tre från Chalmers i Göteborg. Det står klart efter torsdagskvällens kvaltävlingar med 130 lag från tekniska högskolor och universitet runt om i landet.

– Fantastiskt av Chalmers – det är första gången som ett lärosäte lyckas knipa hälften av platserna, säger projektledaren Elisabeth Arbin på Sveriges Ingenjörer.

Följande lag går vidare till semifinal, i Stockholm den 6 maj: 1) Gerty, Lunds tekniska högskola (Per Sidén, Adam Wiman, Olof Troeng) 2) Mogna män leker med lego, Uppsala universitet (Jonathan Styrud, Tommy Norgren, Olle Trollberg) 3) Nerd herd, Chalmers (Simon Rydberg, Johan Nohlert, Henrik Fridén) 4) Poissons fläck, Chalmers (Linus Hallberg, Anders Martinsson, Hans Lämås) 5) Fladderorm, Linköpings tekniska högskola (Jan Braunisch, Erik Aas, Tim Johansson) 6) De där grekerna, Chalmers (Rikard Lundmark, Carl Toft, Philippe Klintefelt-Collet)

OBS! Listor med vinnarna på varje ort/lärosäte och alla 130 kvallagens resultat finns på www.tekniksm.se

Semifinalen äger rum torsdag 6 maj kl 9-13 på Saab i Järfälla utanför Stockholm. Senare samma dag gör de tre bästa lagen upp om segern i finalen.

Finalen går av stapeln torsdag 6 maj kl 17-18 i kårhuset på KTH, Drottning Kristinas väg 15 i Stockholm. Segrarna får en resa till Kina. Finalen blir en av flera aktiviteter under Teknikdagarna som Sveriges Ingenjörer anordnar 5-7 maj i Stockholm för att stimulera teknikintresset bland de unga.

Teknik-SM (Svenska Mästerskapet i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och är den enda tävlingen där landets blivande ingenjörer och naturvetare kan utmana varandra i framtida teknik. Den arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bl a huvudsponsorerna Saab AB och Sandvik.

Mer information på www.tekniksm.se eller: Elisabeth Arbin, projektledare, 08-613 80 59, 076-145 94 45 elisabeth.arbin@sverigesingenjorer.se

2 (1)

Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman år 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se