Rekordlåg löneökning för ingenjörer

Rekordlåg löneökning för ingenjörer - två procents nivåhöjning inom den privata sektorn Reallönerna sänktes för privatanställda civilingenjörer förra året. Det visar ny statistik från Civilingenjörsförbundet (CF). Det är allvarligt för svenskt näringsliv att löneökningsnivån för en nyckelgrupp inom industrin bara är hälften av löneökningarna i allmänhet, menar ordförande Ulf Bengtsson. Civilingenjörsförbundets lönestatistik för 2002 visar att den kollektiva löneutvecklingen, nivåhöjningstalet, var 2,0 procent för privatanställda civilingenjörer. Motsvarande tal för högskoleingenjörer var 1,8. Detta är en historiskt låg nivå som inte underträffats sedan Rehnbergsåren, framhåller CF:s ordförande Ulf Bengtsson. 1994-2001 varierade sedan nivåhöjningstalen mellan 4,7 och 6,5 procent för de privatanställda civilingenjörerna. Under slutet av 1990-talet var dessutom inflationen låg, vilket innebar reallöneökningar. Medan de svenska lönerna 2002 i allmänhet ökat med i genomsnitt 4 procent visar den nya statistiken alltså att för ingenjörerna inom den privata sektorn har lönenivån bara ökat hälften så mycket. Och då inflationen 2002 var 2,1 procent har i praktiken reallönerna sänkts något för ingenjörerna. - Det kan bli allvarligt för svenskt näringsliv, säger CF:s ordförande Ulf Bengtsson. Om denna utveckling tillåts fortsätta hotas Sveriges framtid som välfärdsnation. Ingenjörerna - en nyckelgrupp inom industrin - utvecklar produkter som ska rädda sysselsättningen inom industrin. - Det kan ställas mot förhållandena i vårt södra grannland, tillägger CF:s förbundsdirektör Richard Malmborg. De danska ingenjörerna har fått en löneökning på drygt 5 procent mot våra 2 procent. För mer information kontakta: Ulf Bengtsson, förbundsordförande, 070-555 75 79 Richard Malmborg, förbundsdirektör, 070-564 13 63 Lasse Årling, pressekreterare, 08-613 80 08, 070-329 80 08, lars.arling@cf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00230/wkr0002.pdf