Unga lider mest av terminalarbete

Unga lider mest av terminalarbete Det är de unga ingenjörerna som tar mest skada av terminalarbete. En undersökning som Civilingenjörsförbundet har gjort visar att 29 procent i gruppen under 31 år känner fysiska besvär minst några gånger i månaden. För samtliga ingenjörer som har deltagit i undersökningen är det 25 procent som lider av fysiska besvär minst några gånger per månad. Det finns ett tydligt samband att andelen personer med besvär som beror på datorarbete ökar ju yngre de tillfrågade är. -Det är givetvis oroande att detta kan vara en trend som riskerar att hålla i sig. Vi riskerar att få en ung generation med fysiska besvär orsakad av arbetsmiljön, säger Lars Garnefält, utvecklingschef på Civilingenjörsförbundet. Kvinnor har större problem överlag - oavsett ålder. Bland männen är det främst de yngre som får fysiska besvär av datorarbete. När det gäller olika sektorer är det ingenjörer inom den kommunala sektorn som känner av mest besvär av datorarbete. 30 procent Undersökningen är del i en större arbetsmiljöundersökning som gjordes i slutet av förra året där 2 000 civil och högskoleingenjörer från samtliga branscher fick svara på frågor. Svarsfrekvensen på denna undersökning var 62 procent. För mer information kontakta: Lars Garnefält, utvecklingschef. telefon: 08-613 80 77, 070-653 80 77 Agneta Wändell, informationschef, telefon: 08-613 80 60, 070-630 78 41 Anneli Bengtsson, informationsass, telefon: 08-613 80 60, 070-673 81 68 Se även www.cf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/24/20020624BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/24/20020624BIT00080/wkr0002.pdf