Prix Europa till P1 Dokumentären ”Bombattentaten, säkerhetspolisen och nazisterna”

I kväll delades det prestigefyllda radio- och tv-priset Prix Europa ut i Berlin. I kategorin Radio Current Affairs vann Ekots och P1 Dokumentärs ”Bombattentaten, säkerhetspolisen och nazisterna” av Daniel Öhman och My Vingren.

My Vingren och Daniel Öhman tar emot Prix Europa. Foto: Cia Claesson/Sveriges Radio

Bombattentaten, säkerhetspolisen och nazisterna – av Daniel Öhman och My Vingren
I november 2016 exploderar en bomb i Linnéstan i Göteborg. Säpos misstankar riktas snabbt mot en lokal nazistledare. Med Säpos spanare i hasorna börjar nazistledaren planera ännu ett bombdåd.

Lyssna här: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1031793?programid=909

– Vi är superstolta och tacksamma för det här priset då det var hård konkurrens. Vi hoppas också att det här kommer bidra till att de polisiära myndigheterna tar den våldsbenägna extremhögern på större allvar i framtiden, säger Daniel Öhman och My Vingren.

– Även jag är superstolt, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö. Daniel och My har gjort ett kanonjobb och det faktum att Sveriges Radio åter tar hem detta europeiska grävpris visar att vi har reportrar som håller världsklass.

Förutom vinsten i Radio Current Affairs blev det en andraplats för P1 Dramas ”Spring, Uje, spring” i kategorin Radio Fiction och en tredjeplats för Barnradions ”Mördarens Apa” i Radio Fiction Series. Och i kategorin Digital Audio kom Barnradions "Tusen modiga frågor" (av produktionsbolaget Munck) femma.

Mer om Prix Europa:
Prix Europa belönar Europas bästa produktioner inom radio, tv och online. Prix Europa delas ut i totalt 10 kategorier och utmärker sig genom sin transparenta juryprocess där alla nominerade bidrag diskuteras.

Pressbild:

My Vingren och Daniel Öhman tar emot Prix Europa Foto: Cia Claesson/Sveriges Radio

Carina Claesson, projektledare
carina.claesson@sverigesradio.se