Stora Energipriset till Rydåker och Granryd - Värmepumpteknik och teknik för fjärrkyla belönas Vid en ceremoni på Tekniska museet den 4 december fick Anders Rydåker och Eric Granryd ta emot stora Energipriset för sina insatser inom fjärrkyla respektive värmepumpteknik. - Energifrågor är aktuellare än någonsin och energisparande åtgärder står alltmer i fokus, säger Åsa Söderström Jerring, VD för SWECO Theorells och ledamot i juryn. I år delades Stora Energipriset ut för 20:e året i rad. Anders Rydåker får priset för att ha utmärkt sig inom tekniken för fjärrkyla. Han var initiativtagare till den första kommersiella anläggningen i Sverige och har också inspirerat andra för en fortsatt utveckling av fjärrkyla. Anders Rydåker arbetar idag som VD för ett energibolag i USA. Eric Grandryd, som är professor emeritus fick stora Energipriset för sin aktiva insats i utvecklingen av värmepumpteknik och kostnadseffektiva värmepumpsystem. Denna teknik ger stora energibesparingar och därmed miljövinster. IVT och THERMIA fick hedersomnämnande för att de bidragit aktivt till att göra värmepumptekniken tillgänglig för i första hand bostadsuppvärmning. Mälarenergi AB och AB Fortum Värme fick hedersomnämnande för framgångsrika bidrag till att göra tekniken för fjärrkyla kommersiellt tillgänglig i sina respektive regioner. Stora Energipriset delas ut till personer, företag eller organisationer som gjort speciellt framstående insatser för att spara energi i byggnader. Priset är instiftat av SWECO Theorells och Dagens Industri och har delats ut årligen sedan 1984. Mer information om Stora Energipriset hittar du på www.sweco.se/storaenergipriset SWECO är Sveriges största konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO Theorells, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Projektledning, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide SWECO Connect och Statkraft Grøner. SWECO- aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Åsa Söderström Jerring, VD SWECO Theorells, tfn +46 8 695 58 80 eller Sören Ohlsson, juryns sekreterare tfn 0734 12 58 70 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00040/wkr0002.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 17 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 20,6 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.