Sweco byggleder förlängningen av Helsingfors tunnelbana

Sweco anlitas för att byggleda förlängningen av tunnelbanan västerut från Helsingfors, den största infrastruktursatsningen hittills i Finland. Resultatet blir mer effektiva resor och fortsatt hållbar tillväxt i förorten Esbo, som är Finlands näst största kommun. Kunden är Länsimetro och värdet på uppdraget är närmare 180 miljoner SEK.

– Swecos höga kompetens i tidigare faser av Helsingfors tunnelbaneutbyggnad gör att vi är mycket glada över att samarbetet nu fortsätter, säger Matti Kokkinen, vd för Länsimetro Ltd.

Uppdraget innebär att Sweco ska projektleda bygget av en sju kilometer lång tunnelbana, fem tillhörande stationer och en tågdepå. Den nya linjen går under jord och har stor betydelse för stadsutvecklingen i området. Sweco har tidigare lett utvecklingen av den 14 kilometer långa tunnelbanesträcka som öppnas för trafik under hösten 2016. I det nya uppdraget fortsätter linjen ännu längre västerut.

– Satsningen på tunnelbanan innebär att man får ett miljövänligt och effektivt transportmedel utan att ta upp värdefull stadsyta. Här har Sweco en viktig roll när det gäller att leda hela arbetet på ett effektivt sätt från vision till färdigt transportmedel, säger Maija Jokela, vd för Sweco PM.

Swecos arbete påbörjas omgående och pågår till dess att den nya tunnelbanan står helt färdig 2020.

Maija Jokela, vd Sweco PM, +358 (0)2075 272 62, maija.jokela@sweco.fi

Veronika Gustafsson, presschef Sweco, 08-695 65 43, veronika.gustafsson@sweco.se

Sweco är Nordens ledande konsultföretag inom hållbart samhällsbyggande. Våra 9 000 ingenjörer, arkitekter och miljöexperter utvecklar hållbara och värdeskapande lösningar för kunder och samhälle. Sweco är ett av Europas tio största teknikkonsultföretag och utför årligen uppdrag i 80 länder över hela världen. Företaget omsätter cirka 9 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm AB.

Taggar: