SWECO får kärnkraftsuppdrag i Finland

SWECO PIC har fått i uppdrag att utföra konsulttjänster i samband med byggnationen av det nya kärnkraftverket Olkiluoto 3 i Finland.

SWECOs finländska dotterbolag, SWECO PIC, kommer att ansvara för detaljkonstruktionerna i två säkerhetsklassade byggnader utanför reaktorinneslutningen. Konsultarbetet kommer att utföras tillsammans med SWECO VBB som har genomfört ett flertal liknande uppdrag. – Det är glädjande att vi fått uppdraget och det är ett bra bevis på att samgåendet med SWECO ökar vår konkurrenskraft och våra möjligheter att anta stora utmaningar, säger Kari Harsunen, divisionschef på SWECO PIC. På 70-talet utförde SWECO VBB omfattande projekteringsuppdrag för de två tidigare finländska anläggningarna i Olkiluoto. På 80-talet gjordes motsvarande arbete för Oskarshamnsverket 3. Det nya uppdraget utförs åt Olkiluoto 3-konsortiet som består av AREVA och Siemens. De finländska konsultföretagen Pöysälä & Sandberg samt Magnus Malmberg är underkonsulter till SWECO i uppdraget. Uppdraget ska slutföras till halvårsskiftet 2006. SWECO PIC är Nordens ledande teknikkonsult inom processindustri, verkstadsindustri, elektronik och marinteknologi.

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 17 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 20,6 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.