SWECO får miljöuppdrag i 16 ryska städer

SWECO får miljöuppdrag i 16 ryska städer SWECO har fått två nya miljöuppdrag i Ryssland. Vatten- och avloppshanteringen i sammanlagt 16 medelstora ryska städer ska utvecklas och förbättras. Ordervärdet är på totalt 12,5 miljoner kronor. - Båda uppdragen handlar ytterst om att modernisera och effektivisera driften av städernas vatten- och avloppsverksamhet, säger Mikael Kullman, utlandschef på SWECO. SWECOs uppgift är att bistå med teknisk rådgivning i det förändringsarbete som ska inledas i städerna. De organisationer som ansvarar för vatten- och avloppsfrågorna ska bland annat få stöd med sitt strategiarbete. De ska också få hjälp att prioritera bland framtida investeringsbehov samt att utveckla den tekniska driften och förvaltningen av verksamheten. Det ena uppdraget utförs i städerna Gattjina och Tichvin, som ligger i det län som omger S:t Petersburg. Det andra uppdraget är en del av en federal rysk satsning där sammanlagt 14 ryska städer berörs (Vologda, Volkhov, Pechora, Gagarin, Chebuksary, Votkinsk med flera). Där kommer SWECO arbeta i nära samarbete med det brittiska bolaget Severn Trent. Båda uppdragen finansieras av Sida och de kommer att utföras av dotterbolaget SWECO VIAK. I den ryska staden Veliky Novgorod är SWECO just nu engagerade i ett liknande uppdrag där stadens vatten- och avloppshantering ska utvecklas. SWECO arbetar också med flera andra miljöuppdrag i bland annat Kaliningrad och Budapest. Läs mer om uppdragen på www.sweco.se SWECO är Sveriges största konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO THEORELLS, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Projektledning, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide och SWECO Connect. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Johan Willert, (Gattjina och Tichvin) SWECO, tfn 08-695 62 64 Rolf Ahlström, (14 ryska städer) SWECO, tfn 08-695 64 05 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00260/wkr0002.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 17 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 20,6 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.