SWECO får uppdrag av Banverket

SWECO får uppdrag av Banverket SWECO Energuide har fått ett omfattande järnvägsuppdrag i samband med spårombyggnaden av sträckan Älvsjö - Årsta. Syftet med uppdraget är att lägga om spåren för de pendeltåg och fjärrtåg som kommer söderifrån så att de ansluter på rätt sätt till den planerade Citybanan. Uppdraget är komplicerat då spåren ska korsa varandra på sträckan. SWECOs konsulter ska ta fram de systemhandlingar som behövs inom området signalsäkerhet och kraftförsörjning. - Det här är ett verkligt genombrott för oss. Det finns inget så komplicerat och intressant järnvägsprojekt just nu i Sverige, säger Erik Severin VD på SWECO Energuide. Citybanan är en planerad tvåspårig järnväg i tunnel som sträcker sig från pendeltågstationen Stockholms Södra till Tomteboda i norr. Citytbanan ska förbättra spårkapaciteten genom centrala Stockholm. Sedan tidigare projekterar SWECO tillsammans med Carl Bro de nya stationerna och uppgångarna vid Odenplan och City. För ytterligare information kontakta: Erik Severin, VD SWECO Energuide, tfn +46 8 695 65 24 Pether Hederby, Uppdragsansvarig SWECO Energuide, tfn +46 8 695 65 17 SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO Theorells, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Projektledning, SWECO Position, SWECO Energuide, SWECO Connect, SWECO Grøner och SWECO PIC. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/03/20041031BIT20020/wkr0046.pdf pdf-version

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 17 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 20,6 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.