SWECO får uppdrag i Arabemiraten för 13 miljoner

SWECO får uppdrag i Arabemiraten för 13 miljoner SWECO Energuide ska övervaka införandet av ett nytt styrsystem för elkraftsförsörjningen i emiratet Sharjah i Förenade Arabemiraten. Uppdraget är värt 13 miljoner kronor. SWECO Energuide har fått uppdraget av den lokala energimyndigheten Sharjah Electricity and Water Authority genom en internationell anbudsgivning. Uppdraget sträcker sig över tre år. - Sverige ligger långt framme i världen när det gäller modern teknik för distribution av elkraft och vi är mycket nöjda med kontraktet. Målsättningen är att detta ska leda till fler liknande projekt i området, säger Anders Ståhl, utlandschef i SWECO Energuide. Uppdraget omfattar både kontroll av systemdesign och övervakning av installationer. Tester kommer att utföras i fabrik och på plats i Sharjah. I uppdraget ingår också att bygga upp och utbilda en driftsorganisation för det nya styr- och övervakningssystemet. SWECO Energuide ska samtidigt övervaka införandet av ett nytt optobaserat kommunikationssystem mellan elkraftsanläggningarna i emiratet. Sharjah är det tredje största emiratet i Förenade Arabemiraten. I emiratet finns två kraftstationer och ca 2 500 distributionsstationer som når 126 000 abonnenter. SWECO Energuide ingår i SWECO-koncernen, nio bolag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS; SWECO BLOCO, SWECO THEORELLS, SWECO Projektledning, SWECO VBB VIAK, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide och SWECO Connect. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen AB. För ytterligare information kontakta: Erik Severin, VD i SWECO Energuide, tel. 08-695 65 24 Anders Ståhl, utlandschef i SWECO Energuide, tel. 08- 695 60 57 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/21/20011121BIT00020/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/21/20011121BIT00020/bit0001.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 15 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,9 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm