SWECO FFNS tävlar om OS-arena i Kina

SWECO FFNS tävlar om OS-arena i Kina SWECO FFNS har, som enda nordiska arkitektbolag, blivit utvalt att få vara med och tävla om att designa en ny seglingsarena till OS i Peking 2008. Inbjudan har gått till ledande arkitektbolag över hela världen. - Givetvis är det prestigefyllt att vi har blivit utvalda som enda nordiska bolag. Jag ser det som en naturlig följd av vår satsning i Kina där vi idag arbetar med flera bostads- och samhällsplaneringsuppdrag tillsammans med kinesiska partners, säger Eva Nygren, VD i SWECO FFNS. Det nya seglingscentrat ska ligga i staden Qingdao, 65 mil från Peking. Ett gammalt varvsområde ska göras om till OS-by med hotell, tävlingssekretariat, terminaler för båtar m.m. I förslaget ingår även är att planera för hur området ska användas efter OS med nya bostäder, kontor, akvarium, museum, kommersiella och marina lokaler. Området har en total yta på 650 000 - 700 000 kvm. - Intresset för att tävlings- och nöjessegla är ännu inte så stort i Kina. Förhoppningen är att seglingsarenan och OS kan sätta fart på seglandet i landet, säger Nils Palm, ansvarig arkitekt på SWECO FFNS i Göteborg. Nils Palm liknar uppdraget vid flera stora projekt i Sverige där närheten till vatten fått vara med och styra utformningen av bostadsområden som exempelvis Norra Älvstranden i Göteborg, Bo01 i Malmö eller Hammarby Sjöstad i Stockholm. Den 30 mars ska tävlingsförslagen lämnas in. SWECO FFNS arbetar just nu med flera uppdrag i Kina. Bland annat planerar man ett helt nytt bostadsområde i sydöstra Peking och en så kallad satellitstad som ska avlasta trycket på citykärnan i Shanghai. SWECO är Sveriges största konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur; SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO THEORELLS, SWECO Projektledning, SWECO VBB VIAK, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide och SWECO Connect. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Nils Palm, uppdragsansvarig SWECO FFNS, tfn 031-62 77 37, 0734-122 737 Eva Nygren, VD SWECO FFNS, tfn 08-522 953 66 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/14/20030214BIT00330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/14/20030214BIT00330/wkr0002.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 17 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 20,6 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.