SWECO projekterar ombyggnad av E4 i Umeå

SWECO projekterar ombyggnad av E4 i Umeå SWECO har fått i uppdrag av Vägverket att upprätta arbetsplaner och bygghandlingar för delar av Umeåprojektet 2, Östra länken och Norra länken. Uppdraget är värt närmare sju miljoner kronor. Projektet innebär att man leder E4 runt Umeå istället för genom staden. Norra länken är en ombyggnad av den befintliga E4-sträckan samt en ny sträcka som kommer att gå genom det gamla militärområdet I20. Östra länken är en utbyggnad av förbindelserna mellan E4 och E12 i Umeå. - Det här är ett av de större projekten från Vägverket, så det känns jätteroligt att vi får ta hand om det, säger Sten Olof Hellberg på SWECO VBB i Luleå. Kolbäcksbron var det första alternativet för att minska trafiken i Umeå centrum. Bron var del ett i det så kallade Umeåprojektet, ett vägpaket som presenterades i början av 90-talet. Den 17 meter breda bron med de 55 meter höga pylonerna över Umeälven har blivit ett nytt landmärke i Umeå som syns vida omkring. Men det blev inte den del av E4 som den var tänkt att bli från början, den blev för liten och har istället blivit en lokal väg. Bron med tillfarter projekterades av SWECO VBB i Umeå i mitten på 90-talet. Uppdraget utförs av SWECO VBB Luleå och Umeå. Arbetsplan och bygghandling för hela Umeåprojektet 2 ska vara klart 1 november, 2004, då byggnadsarbetena påbörjas. SWECO är Sveriges största konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO THEORELLS, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Projektledning, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide och SWECO Connect. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Sten-Olof Hellberg, ombud för uppdraget norra länken, SWECO VBB, Luleå, tfn 0920-355 55 Lennart Sandström, uppdragsledare för uppdraget östra länken, SWECO VBB, Umeå, tfn 090-71 52 71 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/23/20030523BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/23/20030523BIT00200/wkr0002.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 17 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 20,6 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.