• Swedbank/

Fyra av tio kvinnor oroliga för pensionen, många tror att de får svårt att klara sig

Kvinnor är mer oroliga än män för sin ekonomi som pensionär och var tredje kvinna tror att de kommer ha svårt att klara sig, eller inte klara sig alls, på sin pension. Att förlänga arbetslivet några år kan höja pensionen avsevärt, men bara tre av tio kvinnor planerar att jobba efter 65 år. Det visar en undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av Swedbank och sparbankerna [1].

Kvinnors pension uppgår till knappt 70 procent av männens pension. [2] Det är en följd av lägre lön i arbetslivet, kortare arbetsliv och ett lägre sparande. Kvinnor arbetar oftare deltid än män, vilket också påverkar pensionen negativt.

- Kvinnor har som grupp en lägre sammantagen livsinkomst och ett lägre sparande än männen, därmed blir också deras pension lägre. Mitt råd är att sätta sig in i hur pensionssystemet fungerar, för det finns sätt att höja sin pension, säger Madelén Falkenhäll, ekonom på Swedbank.

Var tredje kvinna uppges få svårt att klara sig på pensionen
Knappt var tredje kvinna uppger att de kommer att få svårt att klara sig eller inte klara sig alls på sin pension. För att kunna höja sin pension är det viktigt att sätta sig in i hur pensionen fungerar. Att jobba något eller några år extra kan göra stor skillnad på pensionen.

- Var tredje kvinna planerar att jobba längre, och hälften uppger att de kan tänka sig att göra det för en högre pension. För till exempel en undersköterska kan pensionen öka med 1 000 kronor per månad för varje år man skjuter på pensionen, säger Madelén Falkenhäll.

Längre tid i deltidsarbete minskar pensionen
Sju av tio kvinnor har under någon del av sitt yrkesliv arbetat deltid, men bara hälften av dem vet hur pensionen påverkas av det. Om man till exempel har barn och arbetar deltid när de är små minskar inte pensionen lika mycket som om man blir kvar i deltidsarbete när barnen blir större.

Det sätts av pengar till allmän pension även under föräldraledighet. Utöver det kan den förälder med lägst inkomst få extra avsättning tills barnet är fyra år, så kallad pensionsrätt för barnår. Olika tjänstepensionsavtal ger olika avsättning vid deltidsarbete när barnen är små.

För någon som tjänar 30 000 kronor per månad är föräldraledig och arbetar deltid på 75 procent under totalt åtta år minskar pensionen med knappt 150 kronor per månad jämfört med om man skulle jobbat heltid om man jobbar inom stat, kommun eller landsting. För motsvarande som arbetar i privat sektor minskar pensionen med knappt 450 kronor per månad. [3]

Privat sparande ger högre pension
Andelen kvinnor som sparar till sin pension är lika hög som andelen män, 54 respektive 55 procent. Men kvinnor sparar lägre belopp. Av de kvinnor som inte sparar alls uppger tre av tio att de inte har råd. Kvinnors lägre sparande förstärker inkomstskillnaden även som pensionär.

- Mitt råd är att försöka börja spara till pensionen så tidigt som möjligt, då behöver beloppet inte vara lika högt. Lever man tillsammans med någon, har barn ihop och den ena kanske jobbar deltid och tar ett större ansvar för vabbande, så bör det kompenseras med ett privat pensionssparande som är enskild egendom i händelse av skilsmässa, säger Madelén Falkenhäll.

Vägar till högre pension – tips från Swedbank och sparbankerna
• Om det är möjligt, försök att jobba heltid, längre perioder av deltidsarbete ger lägre pension.
• Deltidsarbete under småbarnsår påverkar pensionen olika beroende på vilket tjänstepensionsavtal du har. Kolla upp vad som gäller på din arbetsplats.
• Jobba något eller några år efter 65. Varje år i arbete spelar roll och varje år du skjuter på att ta ut pensionen påverkar också positivt.
• Spara privat till din pension. Försök börja så tidigt som möjligt. Kommer du igång senare behöver du spara ett högre belopp.
• Lever du och har barn tillsammans med någon, och den ena tar ett större ansvar för barnen genom deltidsarbete och vabbande. Den som kan satsa på sin karriär och sannolikt då har en högre lön kan då kompensera den andra genom att starta ett pensionssparande i den andras namn.
• Gifta eller registrerade partners kan överföra sin premiepension till den förälder som tar större delen av föräldraledighet och eventuellet deltidsarbete. På så sätt kan man kompensera det pensionsbortfall den föräldern annars skulle få.

För mer information:
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38        www.swedbank.se/privatekonomi
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                       www.swedbank.se/arturosblogg
                                                                                                            www.swedbank.se/framtid

[1] Undersökningen genomfördes 7-18 januari, 3 000 personer mellan 18 och 65 år deltog
[2] Källa: Statistiska Centralbyrån (SCB)
[3] Källa: Pensionsmyndigheten.

Swedbank och Sparbankerna främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Det finns idag 60 sparbanker varav fem är delägda av Swedbank. Sparbankerna har totalt 208 kontor och drygt 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia och har sedan länge ett samarbete som vilar på kommersiell grund. Swedbank är den ledande banken på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen och erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2018  uppgick balansomslutningen till 2 461 miljarder kronor. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Kvinnor har som grupp en lägre sammantagen livsinkomst och ett lägre sparande än männen, därmed blir också deras pension lägre. Mitt råd är att sätta sig in i hur pensionssystemet fungerar, för det finns sätt att höja sin pension.
Madelén Falkenhäll, ekonom på Swedbank