• Swedbank/

Konjunkturoro pressar riskfyllda tillgångar – ny investeringsstrategi från Swedbank

Efter flera år med stigande tillgångspriser trots avsaknad av egentlig realekonomisk tillväxt kom till sist konjunkturoron som nu sätter press på riskfyllda tillgångar. Den kinesiska utvecklingen har väckt frågetecken som fått marknaden att tolka nyheter negativt.

Johannes Bjerner, marknadsstrateg på Swedbank, kommenterar:
- Knäckfrågan för finansiella tillgångar är huruvida den kinesiska ekonomin hård- eller mjuklandar. Förväntansbilden återspeglar en osäkerhet över den kommande utvecklingen i Kina som ju är en av världens största ekonomier.

Swedbanks analysavdelning anser dock att mycket talar för att oron är överdriven. Johannes Bjerner fortsätter:
- Kina har fortsatt flera finans- och penningpolitiska verktyg att ta till för att undvika en hårdlandning och regeringen och myndigheterna i Peking har tidigare visat sig villiga att agera. Samtidigt visar den så viktiga bostadsmarknaden tecken på att nedgången har bottnat ur.

Övervikt mot Europa, undervikt mot tillväxtmarknader i allokeringen
Sett till regioner förespråkar Swedbank en fortsatt övervikt mot Europa och undervikt mot tillväxtmarknaderna. Johannes Bjerner utvecklar:
- De fallande börserna har inneburit att värderingar generellt har sjunkit. Lägst är värderingarna i Europa bland annat som en konsekvens av att vi inte har sett samma lönsamhetsåterhämtning i Europa som vi sett i till exempel USA och Sverige. I Europa finns alltså en omvärderingspotential likväl som en möjlig lönsamhetsförbättring.

Tillväxtmarknader väntas påverkas av den svaga utvecklingen i Kina.
- Bilden i tillväxtekonomierna är delad men vi bedömer att kombinationen av en svagare utveckling i Kina, låga råvarupriser och en stark dollar kommer hämma utvecklingen, avslutar Bjerner.

I Swedbank Investeringsstrategi sammanställs Swedbanks makro- och marknadssyn tillsammans med konkreta affärsförslag som speglar bankens syn på kapitalmarknader och tillgångsallokering. Rapporten syftar till att tydliggöra hur man kan kapitalisera på identifierade - globala, lokala och regionala - trender. Swedbank Investeringsstrategi uppdateras månadsvis, med en större nyutgivning tre gånger per år. Ta del av rapporten i sin helhet på https://www.swedbank.se/om-swedbank/swedbank-insikt/strategi-och-allokering/index.htm eller en presentation av den på Swedbank Direkt.

För ytterligare information:
Johannes Bjerner, marknadsstrateg, tfn: 070-6183703, johannes.bjerner@swedbank.se
Madeleine Pulk, chef Strategi och Allokering, tfn: 072-5323533, madeleine.pulk@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 296 kontor i Sverige och 149 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2015 uppgick balansomslutningen till 2 299 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se