PMI sjönk till 60,4 i december: Trots nedgång; ett starkt avslut

• PMI-total sjönk till 60,4 i december, vilket är 2,9 indexenheter lägre än i november. Indexet kvarstår dock på en hög nivå. Sysselsättningen registrerade det största negativa bidraget till PMI-total om 1,3 indexenheter, följt av delindex för orderingången som gav ett negativt bidrag om 0,7 indexenheter. Ett tre månaders glidande medelvärde för PMI-total sjönk 1,1 indexenheter jämfört med november.

• Delindexet för produktionen sjönk till 62,3 i december (64,8 i november) och lämnade därmed ett negativt bidrag om 0,6 indexenheter till PMI-total. Delindex för orderingången noterades på en nivå om 62,6 för december, vilket bidrog negativt med 0,7 indexenheter till PMI-total.

• Delindex för sysselsättning sjönk till 56,0 i december från 62,5 i november, vilket bidrog negativt med 1,3 indexenheter till PMI-total. Dessutom föll delindex för leverantörernas leveranstider till 68,3 i december från 69,3 i november. Noteringen föregående månad var den högsta sedan 2010.

• Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser noterades till 71,9 i december, vilket är den högsta nivån sedan mars i år.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30

Nästa publicering av Inköpschefsindex: torsdagen den 1 februari 2018

För mer information: Oscar Andersson, Swedbank Makroanalys, tfn 08- 700 92 85, oscar.andersson@swedbank.se eller Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 625 000 företags- och organisationskunder med 218 kontor i Sverige och 133 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 6 februari 2018 uppgick balansomslutningen till 2 213 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se