PMI steg till 63,7 i september – näst högsta nivån hittills under 2017

• PMI-total steg med 9,0 indexenheter och noterades till 63,7 i september jämfört med 54,7 i augusti, vilket är den nästa högsta nivån hittills i år. Det var främst indexet för produktion som bidrog till uppgången, följt av orderingången. Enskilda månadsutfall ska dock tolkas med försiktighet. Ett tre månaders glidande medelvärde visar att PMI-total steg med 0,5 indexenheter i september till 59,6.

• Delindex för produktionen steg med 14,4 indexenheter till 67,9 i september och lämnade därmed ett positivt bidrag till inköpschefsindex om 3,6 indexenheter. Delindex för orderingången ökade med 11,4 indexenheter till 65,3 vilket höjde PMI-total med 3,4 indexenheter.

• Delindex för sysselsättning steg med 5,2 indexenheter och bidrog positivt med 1,0 indexenheter till PMI-total. Även delindex för leverantörernas leveranstider gick framåt och lämnade ett positivt bidrag om 1,2 indexenheter. Samtidigt reviderades produktionsplanerna upp och indexet noterades till 70,8.

• Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser noterades  till 66,8 i september och är den högsta nivån sedan april.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30

Nästa publicering av Inköpschefsindex: onsdagen den 1 november 2017

För mer information: Jörgen Kennemar, Swedbank Makroanalys, tfn 08- 700 98 04, jorgen.kennemar@swedbank.se eller Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 172 kontor i Sverige och 122 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2019 uppgick balansomslutningen till 2 480 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se