Så påverkar livsvalen pensionen

Hur hög den framtida pensionen blir beror på hela livsinkomsten, och livsinkomsten påverkas av de val man gör i livet. Ett sabbatsår innan studier eller arbete kan innebära upp till 1 000 kronor mindre per månad i pension, att jobba ett par år extra efter man fyllt 65 år kan höja pensionen med flera tusenlappar. Det visar en analys som Swedbank och sparbankerna har gjort.

Ett sabbatsår innan studier eller inträde på arbetsmarknaden, deltidsarbete eller att jobba några år efter man fyllt 65 år är exempel på sådant som påverkar den slutliga pensionen. Hur mycket det handlar om beror på vilket yrke man kommer ha och vilken livsinkomst man får. Analysen visar hur olika livsval slår i kronor för olika yrkesgrupper.

- Att ta ett sabbatsår för att ge sig ut och resa innan man börjar studera eller arbeta är något många unga drömmer om. Det är fullt förståeligt, men det man också behöver förstå är att det kan kosta upp till 1 000 kronor i utebliven pension per månad, säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna.

Många saknar tillräcklig kunskap om pensionssystemet och vad som påverkar den egna pensionen. Att arbeta heltid och hos en arbetsgivare som betalar in tjänstepension är viktigt för den framtida pensionen. Men det finns även andra saker som man själv direkt kan påverka.

- Det är viktigt att ha koll på hur pensionssystemet fungerar och hur man kan påverka sin egen pension. De livsval man gör får stor betydelse för pensionen. Med bättre koll kan man göra fler medvetna val, fortsätter Arturo Arques.

Pension och effekt på pension, kronor per månad före skatt i dagens penningvärde [1]

Pension vid 65 års ålder
Grundskollärare 15 500
Undersköterska 14 900
Servitör/servitris 13 600
Civilingenjör 20 700

Ett sabbatsår Två sabbatsår Deltid hela arbetslivet Deltid fem år Saknar tjänstepension Pension vid 66 års ålder Pension vid 67 års ålder
Grundskollärare -600 -1 200 -2 000 -150 -7 800 800 1 600
Undersköterska -300 -600 -1 900 -100 -7 200 700 1 500
Servitör/servitris -400 -700 -1 600 -200 -5 300 600 1 200
Civilingenjör -1 000 -2 000 -4 000 -500 -10 500 1 200 2 500

Tips från Swedbank - Så kan du påverka din pension
    • Tänk på att frånvaro från arbetsmarknaden innebär uteblivna inbetalningar till din pension.
    • Vill du ta ett sabbatsår, försök göra det innan du fyller 25 år. På många arbetsplatser börjar tjänstepension betalas in efter man fyllt 25 år.
    • Om du vet att och vad du vill studera efter gymnasiet, försök göra det så du är klar när du är 25 år, eftersom tjänstepension på många arbetsplatser börja betalas då.
    • Försök att klara din utbildning på utsatt tid, varje extra år som din utbildning tar och innan du kommer ut i arbete innebär lägre pension.
    • Försök att arbeta heltid. Behöver du gå ner i tjänst, undvik längre perioder av deltidsarbete.
    • Arbeta för en arbetsgivare som sätter av till tjänstepension. Om inte, försök påverka arbetsgivaren att göra det eller kompensera dig med högre lön.
    • Om du kan arbeta ett eller två år efter du har fyllt 65 år så gör det stor skillnad på din pension.

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                                                       www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, senior analytiker, tfn 076-790 16 38                                          www.swedbank.se/privatekonomi

[1] Pension inklusive tjänstepension, exklusive privat sparande. Beräknat utifrån individ som är 30 år idag och började arbeta vid 19 års ålder (undersköterska och servitör/servitris) respektive 24 års ålder (grundskollärare och civilingenjör).
Sabbatsår innebär före studier/jobb alt dra ut på studier extra år. Kommer senare ut på arbetsmarknaden.
Deltid (80 procent) hela arbetslivet.
Deltid (80 procent) fem år i 30-årsåldern. Kollektivavtalen skiljer sig åt, olika inbetalning av tjänstepension vid deltidsarbete.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 625 000 företags- och organisationskunder med 218 kontor i Sverige och 133 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 6 februari 2018 uppgick balansomslutningen till 2 213 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Att ta ett sabbatsår för att ge sig ut och resa innan man börjar studera eller arbeta är något många unga drömmer om. Det är fullt förståeligt, men det man också behöver förstå är att det kan kosta upp till 1 000 kronor i utebliven pension per månad.
Arturo Arques, privatekonom Swedbank och sparbankerna