Swedbank först i Sverige med att klimatkompensera lokalt

Som ett led i arbetet med att kompensera för sin miljöpåverkan lanserar Swedbank idag tillsammans med Globe Forum en ny marknadsplats för gräsrotsfinansiering av svenska företag inom hållbarhetsområdet. Swedbank blir därmed det första företaget i Sverige som på det här sättet klimatkompenserar lokalt.

Med Globe Forums nya plattform för gräsrotsfinanisering skapas en marknadsplats där innovatörer och företag inom hållbarhetsområdet kan hitta finansiärer och donationer. Marknadsplatsen gör det möjligt att donera och senare även investera i hållbarhetsföretag som ett komplement till frivillig klimatkompensation som idag består i att köpa utsläppsrätter. Innovationer har stor betydelse för en hållbar samhällsutveckling, men det är idag svårt att attrahera riskkapital till innovationssektorn. Genom gräsrotsfinansiering kan goda förutsättningar skapas för svenska innovationer och svensk miljöteknik som är viktiga investeringar för framtiden och som kommer att generera tillväxt och jobb. – Vi vill göra miljönytta genom att stötta svenska innovationsföretag. Om dessa får möjlighet att nå en världsmarknad ger varje krona mångfalt tillbaka till miljön samtidigt som det skapar en ekonomisk tillväxt, säger Peter Nygårds, chef för Samhällskontakter i Swedbank. Swedbank blir det första företaget att ansluta sig och nu inleds ett test av marknadsplatsen till vilken merparten av bankens frivilliga klimatkompensation kommer att avsättas. Swedbanks medarbetare kommer att vara delaktiga i valet av företag som kommer att få del av kapitalet. Testperioden avslutas under hösten 2010 då det blir möjligt för andra företag att ansluta sig till marknadsplatsen. Swedbank har sedan starten av Sparbankerna 1820 tagit ett samhälleligt ansvar. Sedan 2003 är Swedbank den enda nordiska börsnoterade bank som är miljöcertifierad enligt ISO 14001. Att aktivt bidra till ett hållbart samhälle och koppla det till bankens verksamhet är väsentligt för Swedbank. Läs mer om marknadsplatsen på www.globeforum.com. För ytterligare information: Peter Nygårds, chef Samhällskontakter, Swedbank, tfn: 070-690 16 00 Jenny Johansson, miljöchef, Swedbank, tfn: 08-585 937 51 Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95 Bilaga. Definition av gräsrotsfinansiering och om frivillig klimatkompensation. Om gräsrotsfinansiering Grunden i gräsrotsfinansiering eller ”crowdfunding” är att många aktörer går samman och gemensamt stöder projekt de tror har störst potential. Att på detta sätta engagera de anställda och göra dem delaktiga i företagets eller organisationens hållbarhetsarbete ser många företag som mycket positivt Om frivillig klimatkompensation En frivillig miljökompensation är en viktig del av många företags interna och externa hållbarhetsarbete. Kompensationen sker vanligen genom ett internationellt CDM-projekt (Clean Development Mechanism) som kompensation för företagets koldioxidutsläpp.