Swedbank söker entreprenörer som vill bidra till ett bättre samhälle

Nu kan entreprenörer som behöver en extra skjuts att utveckla sina affärsidéer åter tävla i entreprenörstävlingen Swedbank rivstart.  För att delta ska man ha en affärsidé med potential till långsiktig lönsamhet som samtidigt kan skapa en positiv förändring i samhället. Tävlingen är öppen fram till 1 december 2018 och man lämnar sitt bidrag via swedbank.se/rivstart.

Vi har en lång tradition av företagande och entreprenörskap i Sverige. Sedan 1990 har fyra av fem nya jobb skapats i småföretag och företagande bidrar väsentligt till att Sverige utvecklas i en positiv riktning. Ett av syftena med Swedbank rivstart är att hjälpa till att säkerställa fortsatt tillväxt av nya företag och se till att fler företag växer och gör skillnad.

– Jag tror att många håller med om att samhället har mycket att vinna på om fler förverkligar sina drömmar och idéer och startar företag som anställer, exporterar och växer. Swedbank vill göra mer för företagare och entreprenörer generellt, inte minst för dem som har en affärsidé med potential att skapa positiv förändring, i det stora eller i det lilla, säger Christer Trägårdh, chef Svensk bankverksamhet, Swedbank.

Förra året ordnade Swedbank entreprenörstävlingen Swedbank rivstart för första gången. Det kom in hela 4 321 bidrag och bland dem utsågs tio vinnare som fick ett pris på 250 000 kronor var. Men det primära syftet med Swedbank rivstart är att få fler att upptäcka entreprenörskapets möjligheter och kanske satsa på ett liv som företagare.

En av tio skulle starta företag om de fick eller vann en halv miljon
Alla kan eller vågar dock inte ta klivet utan ett startkapital. I en undersökning [1] som Sifo gjort på uppdrag av Swedbank uppgav drygt tio procent av dem som inte driver företag idag att de skulle göra det om de vann eller fick en större summa pengar (500 000 kronor).

– Ett startkapital är viktigt men minst lika viktigt är att få hjälp att utveckla sin idé. Därför har vi valt att inkludera ett skräddarsytt program till var och en av finalisterna som stöd i deras fortsatta arbete med sina företagsidéer, säger Christer Trägårdh.

Vem kan tävla i Swedbank rivstart?
Alla med en affärsidé som både kan utvecklas lönsamt på sikt och bidra till att göra samhället och världen lite bättre är välkomna att tävla. Bland bidragen väljs tio finalister ut som kommer få pitcha sina idéer inför en jury. Alla finalister får ett anpassat affärsutvecklingsprogram. Utöver det får var och en prissumma på mellan 200 000 och 500 000 kr som stöd för att fortsätta utveckla sina idéer.

För mer information:
Josefine Uppling, presschef Swedbank, 0761-14 54 21
Johan Eriksson, externkommunikationschef Swedbank, 0702-85 02 97

swedbank.se/rivstart

[1] Undersökningen genomfördes av Sifo i augusti-september 2018 bland 3 080 personer i åldern 18-79 år.

Fakta om Swedbank rivstart

• Tävlingsperiod: 17 september – 1 december 2018
• Urvalsjury väljer tio finalister
• Final på Swedbanks huvudkontor i Sundbyberg 7 februari 2019
          o Finalisterna ”live-pitchar” framför en jury med erfarenhet och insikt i entreprenörskap och innovation.
          o Pris: Ett skräddarsytt upplägg för att utveckla sina affärsidéer.
          o Finalisterna tävlar dessutom om prispengar som fördelas på följande sätt:
             Förstaplats: 500 000 kronor 
             Andraplats: 350 000 kronor 
             Tredjeplats: 250 000 kronor 
             Fjärde-tionde plats: 200 000 kronor

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 618 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2018 uppgick balansomslutningen till 2 646 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Jag tror att många håller med om att samhället har mycket att vinna på om fler förverkligar sina drömmar och idéer och startar företag som anställer, exporterar och växer. Swedbank vill göra mer för företagare och entreprenörer generellt, inte minst för dem som har en affärsidé med potential att skapa positiv förändring, i det stora eller i det lilla.
Christer Trägårdh, chef Svensk bankverksamhet, Swedbank.