Swedbank utser ny chef för Svensk kontorsrörelse och skapar nytt affärsområde

Swedbank har utsett Catrin Fransson till ny chef för den Svenska kontorsrörelsen (Retail). Catrin kommer närmast från en position som chef för Kunderbjudande & Produkter samt VD för Swedbank Hypotek. Hon tillträder sin tjänst den 1 maj 2010.

Catrin Fransson har varit anställd i banken sedan 1987 och har haft en rad ledande befattningar bland annat som regionchef i norra regionen, lokal bankchef i Södra Stockholm, arbetat mer än 10 år inom Swedbank Markets med bland annat aktieanalys och storföretag samt varit kontors-, kredit- och företagschef i kontorsrörelsen. Catrin Fransson sitter i styrelsen för dotterbolagen Swedbank Finans och Swedbank Försäkring. – Med Catrin Fransson som ny chef för den Svenska kontorsrörelsen får vi en chef med gedigen erfarenhet av Swedbank och alla delar av vår kontorsrörelse. Jag är övertygad om att Catrin på ett utmärkt sätt kommer att förvalta vårt långa arv som Sveriges ledande bank för de många privatpersonerna och de små företagen, konstaterar Swedbanks VD Michael Wolf. Swedbank genomför även en ytterligare organisationsförändring och bildar affärsområdet Group Business Support för att samla all produktion inom ett affärsområde och på så sätt uppnå maximal effektivitet i produktionen. Affärsområdet kommer att ansvara för bankens produkter och produktion och kommer att innehålla Group IT, produktdelarna från den svenska enheten Kunderbjudande & Produkter samt den motsvarande baltiska enheten Business Development Division, Group Cards, Group Payments och andra delar. Group Business Support kommer även att ha funktionsansvar för produktion i affärsområdet Stora Företag & Institutioner samt för dotterbolaget Swedbank Robur AB. Den nya organisationen kommer successivt att sjösättas under hösten 2010. Chefen för Group IT, Christer Cragnell, är även Swedbanks Chief Information Officer (CIO). I den rollen har han ett ansvar för IT strategi och kommer fortsatt att rapportera till Swedbanks VD Michael Wolf. Till ny chef för affärsområdet Group Business Support har banken utsett Mikael Björknert. Han kommer närmast från en tjänst som chef för Global Transaction Services på SEB. Mikael har mångårig erfarenhet från en rad ledande internationella befattningar inom SEB, däribland som chef för Securities Services och Commercial Banking. Han har suttit i en rad interna styrelser inom SEB och sitter även i externa styrelser som Nasdaq OMX Nordics styrelse. Han börjar sin anställning den 1 augusti 2010. – I och med bildandet av Group Business Support lägger vi nu den sista delen till omorganisationen av Swedbank. Nu har vi en organisation med tydliga uppgifter: Retaildelarna i Sverige och de baltiska länderna ska fokusera på att bygga långsiktiga kundrelationer genom starka, kostnadseffektiva, kunderbjudande. Storföretagsdelen ska fokusera på att samla kompetensen, stärka kunderbjudandet och kapitaleffektivitet och slutligen skall Group Business Support se till att vi i produktionen har ”operational excellence”, säger Michael Wolf. – Med Mikael Björknert får vi en chef för Group Business Support med lång och djup erfarenhet av administrativa verksamhetsprocesser inom bankvärlden och jag känner mig mycket trygg med att vi nu har ett team på plats som framåt kan leverera mot de mål vi har för verksamheten, avslutar Michael Wolf. Catrin Fransson och Mikael Björknert kommer att ingå i Swedbanks affärsledning och koncernledning. För ytterligare information: Michael Wolf, VD och koncernchef, Swedbank, tfn: 08-5859 00 00 Thomas Backteman, kommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 0708-311 166 Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95