Swedbanks idrottsstipendium till Locker Room Talk

I samband med Idrottsgalan den 15 januari delade Swedbank för nionde året i rad ut ett idrottsstipendium på 50 000 SEK. Stipendiet delas årligen ut till behjärtansvärda ändamål inom barn- och ungdomsidrotten som delar Swedbanks värderingar: öppen, enkel och omtänksam.  Årets stipendium tilldelades föreningen Locker Room Talk.

Locker Room Talk Sverige är en ideell organisation som arbetar med jämställdhet och schyssta attityder mot snacket i omklädningsrummet i ett förebyggande syfte. Det görs genom utbildning av killar i åldrarna 10-14 år i deras omklädningsrum inom idrottsföreningar och skolor. Locker Room Talk driver också opinion för att sudda ut påhittade regler i samhället, där målet är ett jämställt samhälle där alla människor kan känna sig trygga och välkomna. De vill särskilt engagera och möta killar i jämställdhetsarbetet och lägga grunden för ett samhälle där en man kan vara på flera olika sätt.

- Locker Room Talks arbete bygger på att utmana de påhittade regler och förväntningar som finns kring hur vi beter oss mot varandra. Genom att utmana och uppmuntra samtal förbättrar de inte bara idrotten utan även samhället i stort,och det är i linje med Swedbanks värderingar, säger Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef, Swedbank.

Locker Room Talk startade hösten 2016 som ett UF- företag i Finspång av gymnasieeleverna Shanga Aziz och Rogerio Silva.

- Hur vi snackar med varandra, det börjar i omklädningsrummet, men det stannar inte där. Det följer med ut i livet och skapar skeva värderingar. Därför åker vi runt till idrottsföreningar i Sverige och träffar unga killar och pratar om jämställdhet och schyssta attityder, säger Shanga Aziz, en av grundarna till Locker Room Talk.

För ytterligare information:
Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef, Swedbank, +46 70 144 89 66
Josefine Uppling, presschef, Swedbank, +46 76 114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Locker Room Talks arbete bygger på att utmana de påhittade regler och förväntningar som finns kring hur vi beter oss mot varandra. Genom att utmana och uppmuntra samtal förbättrar de inte bara idrotten utan även samhället i stort, och det är i linje med Swedbanks värderingar.
Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef, Swedbank