Tidningen Lyckoslanten får hedersomnämnande av Privata Affärer

Lyckoslanten, som ges ut av Swedbank och Sparbankerna, får hedersomnämnande av tidningen Privata Affärer för spridning av kunskap och inspiration till barn sedan 1926. Lyckoslanten skickas kostnadsfritt till i årskurs 4-6 i landets skolor. Det är en av Sveriges största barntidningar med en upplaga på 340 000 exemplar.

Lyckoslanten vill uppmuntra och inspirera barn att lära sig om ekonomi. Tidningen tilldelas nu Årets Hedersomnämnande av Privata Affärer med motiveringen ”I 91 år har denna djupa kunskapskälla spritt lärdom och inspiration åt nya generationer”. Hedersomnämnandet delas ut i samband med Privata Affärers utmärkelse Årets Bank.

-Lyckoslanten är en klassisk tidning värd att spara för framtiden, säger Mats Olsson, fristående bankkonsult och ledamot av Privata Affärers jury.

Under vinjetterna ”Veckopengskolan”, ”Så funkar det” och ”Gissa vad som är dyrast” tar Lyckoslanten upp ämnen som uppmanar till att jämföra och resonera kring pengars värde och öka förståelsen för vardagsekonomi. I varje nummer agerar dessutom en skolklass gästredaktörer för ett eget uppslag.

-Med Lyckoslanten vill vi uppmuntra barns intresse för pengar, sparande och entreprenörskap. Vi är oerhört glada och stolta över att vårt arbete uppmärksammas och uppskattas, eftersom vi vet att en sund och hållbar ekonomi är grunden till så mycket i livet, säger Swedbank och Sparbankernas privatekonom Arturo Arques, som också är ansvarig utgivare och chefredaktör för Lyckoslanten.

Lyckoslanten ges ut fyra gånger per år. Med varje nummer följer en lärarhandledning med uppgifter som utgår från läroplanens syften och kunskapskrav.

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
www.swedbank.se/lyckoslanten

Det här är Lyckoslanten:

• Lyckoslanten är en av Sveriges äldsta och största tidningar riktad till barn med en upplaga på 340 000 exemplar. Den har funnits ända sedan 1926 och syftar till lära barn privatekonomi.
  • Tidningen vill inspirera barns intresse för pengar, sparande och entreprenörskap genom underhållande läsning. Till varje nummer finns en lärarhandledning.

• Tidningen skickas kostnadsfritt till grundskolor, årskurs 4-6, fyra gånger per år.

• Med varje nummer följer en lärarhandledning med uppgifter som utgår från läroplanens syften och kunskapskrav.

• Många förknippar Lyckoslanten med serien Spara och Slösa. Den ”uppfanns” av konstnärinnan Birgitta Lilliehöök. Idag skapas serien av Lena Forsman.

• Lyckoslanten ges ut av Swedbank och Sparbankerna med syfte att bidra till privatekonomisk folkbildning. Tidningen produceras av Vi Media AB.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Med Lyckoslanten vill vi uppmuntra barns intresse för pengar, sparande och entreprenörskap. Vi är oerhört glada och stolta över att vårt arbete uppmärksammas och uppskattas eftersom vi vet att en sund och hållbar ekonomi är grunden till så mycket i livet.
Arturo Arques, privatekonom Swedbank och sparbankerna