Swedish Match slutför förvärv av General Cigar

Swedish Match slutför förvärv av General Cigar * Swedish Match blir ägare till 64% av General Cigar * Transaktionen bekräftar Swedish Matchs position som ledande globalt cigarrföretag General Cigar Holdings, Inc. (NYSE: MPP) och Swedish Match AB (Stockholms OM Fondbörs: SWMA, NASDAQ: SWMAY) har slutfört den tidigare tillkännagivna transaktionen med General Cigar Holdings, Inc., varigenom Swedish Match kommer att äga 64% av General Cigar. Familjen Cullman kommer att äga de återstående 36 procenten och kvarstå i ledningen för företaget. Affären godkändes med överväldigande majoritet vid ett extra möte med General Cigars aktieägare den 8 maj 2000. Edgar M Cullman, Jr., General Cigars verkställande direktör och Lennart Sundén, Swedish Matchs verkställande direktör, sade i ett gemensamt uttalande från New York. "Vi har arbetat konstruktivt tillsammans för att genomföra denna affär och ser fram emot fortsatt gemensamma ansträngningar för att utveckla vår globala verksamhet för premiumcigarrer". General Cigar tillverkar den mest sålda premiumcigarren i USA, Macanudo, och flera andra ledande premiumcigarrer i US, däribland Partagas, Punsch, Hoyo de Monterrey och Cohiba. Bolaget, med anor från 1906, har letts av familjen Cullman sedan 1961, och är en av världens ledande tillverkare i premiumsegmentet. General Cigars försäljning av premiumcigarrer uppgick till c:a 150 MUSD under 1999. Swedish Match är en internationell koncern med säte i Stockholm. Företaget tillverkar ett brett utbud av tobaksprodukter, tändstickor och engångständare. Produkterna säljs i omkring 140 länder. Bolagets rullande tolvmånadersomsättning till och med mars 2000 uppgår till ca 9.600 MSEK. For ytterligare information, var vänlig kontakta: Lennart Sundén, kontor 08 658 01 75 President och Chief Executive Officer Sven Hindrikes, kontor 08 658 02 82 Executive Vice President och Chief Financial Officer mobil 070 567 41 76 Bo Aulin, kontor 08 658 03 64 Senior Vice President, Corporate Affairs, Secretary och General Counsel mobil 070 558 03 64 Emmett Harrison, kontor 08 658 01 73 Vice President, Investor Relations mobil 070 938 01 73 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT00170/bit0002.pdf

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA). Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.