Kajsa Lindståhl och Jan Persson nya ledamöter i SwedSecs Disciplinnämnd

SwedSecs styrelse har utsett Kajsa Lindståhl och Jan Persson till nya ledamöter i Disciplinnämnden. Lindståhl och Persson har mångårig erfarenhet från finansmarknaden. Lindståhl var tidigare vd i Banco Fonder. Persson var senast chefsjurist på Svenskt Näringsliv.

SwedSecs disciplinnämnd har efter detta nio ledamöter vilka är: Johan Munck, ordförande, avgående ordförande i Högsta Domstolen Marianne Lundius, vice ordförande, tillträdande ordförande i Högsta Domstolen Ragnar Boman, civilekonom Jack Junel, direktör Madeleine Leijonhufvud, professor emerita Carl-Johan Högbom, f.d. börschef Hans Mertzig, direktör Jan Persson, f.d. chefsjurist Kajsa Lindståhl, f.d. vd i fondbolag ”Disciplinnämndens beslut kan i betydande omfattning påverka licenshavarens framtida yrkesutövande. Jag är därför mycket glad över att Disciplinnämnden tillförs ytterligare två så erfarna och kunniga personer som Kajsa Lindståhl och Jan Persson”, säger Katarina Lidén, vd för SwedSec. Disciplinnämnden är SwedSecs beslutande organ i Disciplinärenden. Under 2009 fattades beslut om sanktioner i 15 ärenden: sex fall medförde återkallelse av licensen, i åtta ärenden meddelades varning och i ett fall utdelades den lindrigaste sanktionen, erinran.