SwedSec varnar privatrådgivare

Rådgivaren har fotograferat uppgifter om kunder och innehållet i en s.k. prospectlista för att använda privat.

Privatrådgivaren har med sin tjänstemobil fotograferat uppgifter om i vart fall 400 privatkunder och innehållet i en prospectlista. Han har uppgett att anledningen var att få tillgång till ett kontaktnät för privat bruk.

I en sekretessförbindelse som privatrådgivaren undertecknat och i företagets regler om informationssökning framgår att anställda endast får använda uppgifter som de behöver för sitt arbete. Privatrådgivarens skäl är därför inte godtagbara. Handlandet strider också mot företagets etiska riktlinjer om att anställda ska agera med integritet och omdöme.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att de regelöverträdelser som privatrådgivaren har gjort sig skyldig till är allvarliga och att hans agerande skulle kunna skada företagets anseende. Eftersom det inte kommit fram att någon lidit ekonomisk skada anser disciplinnämnden att påföljden, med viss tvekan, kan stanna vid en varning.

070-496 73 98 eller katarina@swedsec.se

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 178 företag är anslutna till SwedSec och ca 22 500 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.