Klimatsmart avfallshantering i Sverige

Har Sverige världens mest energieffektiva avfallshantering? Hur betydelsfulla har kommunerna varit för att bygga upp samhällets infrastruktur, till exempel avfallshanteringen? Vad är dagsläget när det gäller insamling och behandling av matavfall i Sysavregionen? Välkomna till Sysavdagen för att få veta mer om svensk avfallshantering och vad som just nu är på gång på Sysav! Datum: Fredagen den 23 april Tid: 8.00-12.00 om du vill närvara på hela Sysavdagen, 9.30-10.00 om du vill närvara vid stipendieutdelningen Plats: Malmö Börshus, Stora salen

Sysavdagen är årligen återkommande halvdagskonferens som anordnas av Sysav Utveckling och riktar sig till Sysavs ägarkommuner, kunder med flera. Förutom information kring olika teman delar Sysav ut 50 000 kronor i stipendier till unga lovande studenter och deras handledare för att stimulera till en ökad kunskap inom avfallshantering och återvinning. På Sysavdagen 2010 delas tre stipendier ut till fyra författare. Examensarbetena har avlagts inom utbildningar vid Lunds Tekniska Högskola. Författarna presenterar själva sina arbeten och kan även svara på frågor. Examensarbete 1: Arbetet har gjorts för att förbättra omhändertagandet av lakvatten från en deponi. Hur uppstår lakvatten, vad innehåller det, vilka metoder finns för att rena lakvatten och hur effektiva är de olika metoderna? Examensarbete 2: Hur rör sig lakvatten vid Albäcks deponi i Trelleborg? Undersökningen görs med två olika geofysiska metoder. Genom att använda två metoder inom samma område ges jämförbara resultat för en säkrare bedömning av undergrundens utseende och metodernas för- och nackdelar kan utvärderas. Examensarbete 3: Utredningen studerar hur effektivt en skruvpress delar upp matavfallet i två utgående fraktioner, pressvätska och rejekt. Genom att utreda energiflödet och de energivinster/-förluster som uppkommer i samband med förbehandlingen möjliggörs en förbättrad effektivitet. Pressen hälsas välkomna att närvara vid hela Sysavdagen eller vid stipendieutdelningen! Meddela gärna närvaro!