Lovande studenter premieras av Sysav

Varje år delar Sysav ut stipendier till unga lovande studenter och idag har tre stipendiater premierats. Syftet med Sysavs uppsatsstipendier är att de ska stimulera studenter till en ökad kunskap inom området avfallshantering.

Årets examensarbeten: “Leachate Treatment at Filborna Landfill with Focus on Nitrogen Removal” 16 000 kronor Utredningen studerar hur effektivt en skruvpress delar upp matavfallet i två utgående fraktioner, pressvätska och rejekt. Genom att utreda energiflödet och de energivinster/-förluster som uppkommer i samband med förbehandlingen möjliggörs en förbättrad effektivitet. Författare: Andrii Butkovskyi Avdelning: Vatten- och Miljöteknik, Institutionen för Kemiteknik, Lunds universitet ”Geofysiska analyser av lagerföljd och lakvattenrörelser vid Albäcksdeponin, Trelleborg” 12 000 kronor Hur rör sig lakvatten vid Albäcks deponi i Trelleborg? Undersökningen görs med två olika geofysiska metoder. Genom att använda två metoder inom samma område ges jämförbara resultat för en säkrare bedömning av undergrundens utseende och metodernas för- och nackdelar kan utvärderas. Författare: Bo Bergman Avdelning: Centrum för GeoBiosfärvetenskap, Geologiska institutionen, Lunds universitet ”Förbehandling av matavfall med skruvpress” 15 000 kronor Arbetet har gjorts för att förbättra omhändertagandet av lakvatten från en deponi. Hur uppstår lakvatten, vad innehåller det, vilka metoder finns för att rena lakvatten och hur effektiva är de olika metoderna? Författare: Ylva Eriksson och David Holmström Avdelning: Vattenförsörjnings- och Avloppsteknik, Institutionen för Kemiteknik, Lunds universitet För mer information kontakta Stig Edner, VD Sysav Utveckling AB, 040-635 19 10