Receptfria läkemedel hos optikern

Sveriges ledande optikerkedja, Synsam, ansöker nu om att få börja sälja receptfria läkemedel i sina butiker. Försäljningen av ögonrelaterade läkemedel ska ses som en utvidgad service till kedjans patienter och kunder.

Ansökan som är uppdelad i två delar, en för grossistverksamhet och en för detaljhandel, lämnades in till Läkemedelsverket på onsdagen. –Efter EU-domstolens utslag i det så kallade Bringwell-målet kan vi inte se hur det nuvarande försäljningsmonopolet på framförallt receptfria läkemedel kan bibehållas. Vi utgår därför från att handelns organisationer inom kort når en uppgörelse med myndigheterna om vilket nytt regelverk som ska gälla, säger Gunnar Harbom, VD för Synsam. Inom ögonvården finns en lång rad receptfria läkemedel som med stor fördel skulle kunna säljas av optiker. Legitimerade optiker har omfattande kunskap om och erfarenhet av att handskas med produkter och tjänster som kräver hög patientsäkerhet. Delar av optikerns verksamhet ligger dessutom ansvarsmässigt under hälso- och sjukvårdens riktlinjer som övervakas av Socialstyrelsen. –Det finns en enorm logik i att erbjuda våra patienter och kunder servicen att de ska kunna köpa sina ögonrelaterade läkemedel direkt hos oss. Vi har utbildad och kompetent personal och ett landsomfattande butiksnät med över 150 butiker, säger Gunnar Harbom.