Synsam expanderar till Danmark

Sveriges ledande optikkedja, Synsam, stärker sitt grepp om den nordiska marknaden. Synsam, finansbolaget Catella och de gamla ägarna förvärvar tillsammans den danska kedjan Profil Optik med över 120 butiker i Danmark.

–Affären är det första steget mot en konsolidering av detaljhandelsdelen inom den nordiska optikbranschen. Denna affär är ett delmål mot en strukturell förändring av den nordiska optikmarknaden, säger Gunnar Harbom VD för Synsam.

Både Synsam och Profil Optik är marknadsledare i Sverige respektive Danmark. Kedjorna har en likartad, entreprenörsdriven ägarstruktur med en naturlig närhet till konsumenterna. I kedjornas affärsidé och kunderbjudande ingår att med en hög servicenivå sälja välkända kvalitetsvarumärken på glas, bågar och kontaktlinser. Genom förvärvet av Profil Optik stärker Synsam sin position på den nordiska marknaden. Med Profil Optiks butiker och butiker i Norge och Finland har Synsamsfären 500 butiker med ca 3000 anställda och 26 procent av den nordiska marknaden vars värde är totalt ca 13 miljarder sek.

Bakgrunden till utvecklingen är bland annat nödvändigheten av att kunna visa styrka och volymer i förhandlingarna med de internationella grossister som kontrollerar de starkaste varumärkena. Utan starka optikkedjor som står fria från tillverkare och grossister skulle prisutveckling och utbud snabbt göra konsumenterna till förlorare.

–Tillsammans skapar vi en nordisk detaljhandelskedja med potential även i andra delar av Europa. I affären finns synergier inom IT, logistik, produktion, men framför allt på inköpssidan. Med Catella som partner och delägare får vi finansiell kraft och ytterligare kompetens inom detaljhandel. Catella ger oss också tillgång till ett brett nätverk med erfarenhet både i och utanför Norden, fortsätter Gunnar Harbom.

Profil Optik har letat köpare det senaste året och uppvaktats från flera håll. Men först när konstellationen med Synsam och Catella i partnerskap presenterades kände den medlemsägda kedjan att det var rätt att slå till.

–Det var värt att vänta på denna lösning, det är den rätta, säger Finn Heiredal, styrelseordförande i Profil Optik.

Profil Optik kommer att fortsätta verka som ett självständigt varumärke i Danmark. Kedjans VD, Jörgen Nielsen kommer även fortsättningsvis att ansvara för utvecklingen av Profil Optik.
Catella är ett fristående finansbolag med verksamhet i 13 länder. Gruppen har 400 anställda och inriktar sig i huvudsak på kapitalförvaltning och detaljhandel. Bakom Catella står bland andra Inter IKEA.