Systembolagets årsstämma:

Kundnöjdheten rekordhög och stödet starkare än någonsin

Systembolagets arbete med att ge en god och ansvarsfull service och informera om alkoholens risker ger goda resultat.

-          Aldrig tidigare har Systembolagets kunder varit så nöjda, samtidigt som stödet och förtroendet är starkare än någonsin. Jag är väldigt stolt över medarbetarnas fina insats och förmågan att sälja med stort ansvar, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.

Nöjda kunder och stort stöd för Systembolaget

Nöjd Kund Index (NKI) visar att kunderna är fortsatt nöjda och har en positiv syn på Systembolagets service. För både fjärde kvartalet och helåret uppgick NKI till 83 procent, vilket är en förbättring jämfört med förra årets utfall, 82 procent. Opinionsindex (OPI) som TNS Sifo genomför varje månad för att mäta allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt visar att stödet aldrig varit starkare. För 2014 uppgick OPI till 74 procent vilket är högre än både fjolårets utfall 72 och målet för 2014.

Ansvarsfull försäljning

Vid de cirka 5 800 kontrollköp som genomfördes bland kunder mellan 20-25 års ålder efterfrågades legitimation vid 97 procent av köptillfällena, vilket är en förbättring. Systembolaget anlitar ett externt undersökningsföretag för att ta reda på hur väl ålderskontrollen fungerar i butik och hos ombud.

Ökat stöd till alkoholforskning

I Systembolagets uppdrag ingår att bidra med kunskap om alkoholens risker. Forskning ger goda förutsättningar för en förbättrad folkhälsa och Systembolaget utökar nu satsningen på alkoholforskning under åren 2014-2016. I december beslutade Systembolagets Alkoholforskningsråd, som hanterar stödet till alkoholforskningen, att 26 alkoholforskare får sammanlagt fem miljoner kronor för olika projekt under 2015. Vid nästa fördelning av projektanslag handlar det om sju miljoner kronor.

Systembolagets resultat för 2014 uppgick till 251(286) miljoner kronor.

Systembolagets mål beslutades på stämman

Systembolagets ägare, staten, beslutade om nya uppdragsmål och reviderade bolagets ägaranvisning. Det är samhällsuppdraget, som är det primära målet med verksamheten, samtidigt som ägaren lagt till ett kostnadseffektivitetsmått för att säkra att omkostnaderna på ett sunt sätt utifrån uppdraget anpassas till förändringar i såld kvantitet. Det är dock tydligt av ägaranvisningen att Systembolaget aldrig ska driva volym-, kvantitets- eller omsättningsökningar.

Styrelsens ordförande Kenneth Bengtsson och ledamöter omvaldes vid stämman

Systembolagets ansvarsredovisning 2014 finns på www.systembolaget.se

För personbilder, besök: http://press.systembolaget.se/bilder/

För mer information, kontakta gärna:

Systembolagets pressjour 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se