Systembolagets delårsrapport: svenskarna dricker allt mindre

Systembolagets delårsrapport, från perioden januari till mars, som presenteras idag, visar på att svenskarnas alkoholkonsumtion minskar. Även attityden till alkohol håller på att förändras.

-        Trots att vi ser en mer tillåtande attityd kring berusningsdrickande i Sverige, ser vi samtidigt en trend av minskat drickande. Speciellt ungdomar skjuter upp sin alkoholdebut och dricker allt mindre*, säger Magdalena Gerger, VD på Systembolaget.

Under 2016 var den svenska totalkonsumtionen 9,0 liter ren alkohol per person,15 år och äldre. Konsumtionen är 2016 två procentenheter lägre än föregående år som ett led i att alkoholkonsumtionen har minskat de senaste tio åren. **

Rekordhögt opinionsindex

Systembolaget ställer regelbundet frågan om man vill behålla Systembolaget och monopolet till ett riksrepresentativt urval människor i åldern 15 år och över. Under första kvartalet 2017 var andelen som vill behålla Systembolagets ensamrätt 79 procent, vilket är det enskilt högsta kvartalsvärdet som uppmätts.

Resultat första kvartalet

Under 2017 års första kvartal minskade Systembolagets försäljningsvolym med 2,4 procent jämfört med föregående år. Nettoomsättningen uppgick till 6 095 miljoner kronor jämfört med 6 140 miljoner kronor. Den minskade omsättningen beror främst på en förskjutning av påskförsäljningen, som föregående år låg i första kvartalet.

Här kan du läsa delårsrapporten för januari – mars med bland annat försäljningssiffror»

För ytterligare information kontakta:

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se

*IQs Alkoholindex från 2016. **CANs senaste undersökning