• TAC/

Report this content

Mångmiljonorder till TAC när Danish Crown bygger världens mest avancerade slakteri TAC har fått en order på leverans av en komplett Building IT-lösning till Danish Crowns nya slakt- och styckningsanläggning i Horsens i Danmark. Ordervärdet uppskattas till drygt 20 miljoner danska kronor, vilket gör ordern till en av de största för TAC i Danmark. - Det känns både roligt och utmanande att få Danish Crowns förtroende, eftersom deras målsättning är att bygga världens mest avancerade slakterianläggning, där vår Building IT-teknik verkligen utnyttjas för att sätta nya standarder, säger Arne Frank, vd TAC. Ordern, till Danish Crown, innebär att TAC tar ett helhetsgrepp över anläggningens informationsteknologi för drift, underhåll, säkerhet och övervakning. Hög prioritet läggs vid energieffektivitet och att skapa en bra arbetsmiljö för de anställda. Danish Crown är världsledande på export av svinkött och står för 1,7 % av världens samlade svinköttsproduktion samt levererar 8,7 % av allt svinkött inom EU. Bolaget har ställt mycket höga krav när det gäller möjligheten att utnyttja Building IT-systemet för kvalitetskontroll och uppföljning av produktionspåverkande miljöfaktorer. - Vi har nått stora framgångar med liknande lösningar för den farmaceutiska industrin där det ställs hårda krav från myndigheterna och där det ofta är helt nödvändigt att i efterhand kunna ta fram och analysera information om exempelvis temperaturen vid ett visst produktionstillfälle. På ett liknande sätt kommer Danish Crown att kunna utnyttja vårt Building IT-system för att svara upp mot de myndighetskrav som ställs på bland annat en jämn temperatur i en slakterianläggning, säger Arne Frank. Byggnationen har påbörjats under hösten och anläggningen ska stå klar mot slutet av år 2004. För ytterligare information, kontakta Arne Frank, koncernchef, TAC AB Tel: 040-38 69 02, mobil: 070-445 53 70, e-mail: arfr@tac.se Ann-Sofi Wahlgren, Corporate Communications Manager, TAC AB Tel. 040-38 69 23, mobil: 070-248 69 23, e-mail: anwa@tac.se Besök oss på www.tac.com Bilder finns att ladda hem på www.danishcrown.dk/page.asp?id=1611 Om TAC-koncernen TAC bidrar till att den moderna människan, som tillbringar 90 procent av sin tid inomhus, mår och presterar bättre - direkta resultat av en ökad innekomfort. Det här möjliggörs av TACs koncept för effektiva byggnader - Open Systems for Building IT®. Detta ger våra kunder fördelar såsom ökad energibesparing, valfrihet, flexibilitet, säkerhet och användarvänlighet. TAC ägs av riskkapitalbolaget EQT och har dotterbolag och partners i ett 70-tal länder över hela världen. TAC har totalt cirka 2 000 medarbetare och hade år 2001 en omsättning på 2 600 MSEK. Huvudkontoret och verksamheten i Europa har sitt säte i Malmö. Det regionala huvudkontoret för Syd- och Nordamerika finns i Dallas och för Asien-Australien i Perth. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/13/20021112BIT00690/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/13/20021112BIT00690/wkr0002.pdf