Blind av rotfyllning

Blev blind och fick andra livslånga besvär av rotfyllning

Till Tandvårdsskadeförbundet kommer många frågor om besvär som folk relaterar till munhåla. Alltför ofta får de varken hjälp i tandvården eller i sjukvården. Helt klart är att det finns mycket pengar i vården att tjäna på ett etablerat samarbete mellan läkare och tandläkare. Detta exempel visar också tydligt de problem som IVO nyligen uppmärksammat i sin rapport.

Bo Lager är en av alla de som kontaktar Tandvårdsskadeförbundet angående besvär som kunnat undvikas med bättre samarbete mellan läkare och tandläkare. Han har blivit blind fått hjärtkärlproblem, prostatabesvär och inflammationer i lungor och leder.

Anledningen är gifter som under många år läckt från en rotfylld tand där endast den ena roten var åtgärdad. I den andra frodades bakterier och bakteriegifter.

- De gifter som läckt ut från tandroten har förstört hela mitt liv. Jag är blind, jag har nervskador och ett hårt ansträngt hjärta.

Jag undrar förstås hur säker man är att få korrekt behandling när man sätter sig i tandläkarstolen, fortsätter han. Får jag verkligen en seriös undersökning och gör tandläkaren en korrekt behandlingsplan? Kanske rör det sig för många tandläkare om att tjäna snabba pengar?

Läs hela berättelsen här
För mer information kontakta Bo Lager tel 0707 40 55 27