Sköra äldre riskgrupp

Tandvårdsskadeförbundet uppvaktar i eftermiddag Socialstyrelsen. Orsaken är att läkare och tandläkare behöver en diagnostisk checklista för symtom/diagnoser som kan bero på problem med tandfyllningar, rotfyllningar eller andra besvär från tänderna. Hos äldre försämras både immunförsvaret och kroppens förmåga till avgiftning och vanligt är att problem med tänderna kommer i åldern 60 plus.

I december publicerades en checklista för symtom ska kan bero på läkemedel. Nu vill Tandvårdsskadeförbundet ha en även för dentala material och speciellt metaller och rotfyllningar som riskerar manifestera symtom när man blir lite äldre då kroppen blir skörare. I dag är en del sjuka helt i onödan på grund av problem med tänderna.

För mer information kontakta Ann-Marie Lidmark, ordförande: tel 0707427957

SE också historien om Britta som var allvarligt sjuk i fyra år, men tillfrisknade efter åtgärder med tänderna och dentala material och den om Meta som blev akut sjuk efter att ha fått en metallkrona.