Christine Strindberg ny VD i Teaterförbundets Rättighetsbolag

Christine Strindberg kommer närmast från Nent Studios där hon är chefsjurist med ansvar för en internationell grupp av cirka 20 TV-produktionsbolag. Christine Strindberg har en gedigen erfarenhet som jurist och av upphovsrättsliga förhandlingar. Hon har varit verksam både nationellt, nordiskt och internationellt. Bland hennes tidigare arbetsgivare kan nämnas MTG och Viacom.

- Vi är mycket glada att kunna välkomna Christine Strindberg som ny VD i Teaterförbundets Rättighetsbolag, som står inför stora utmaningar i framtiden. Det gäller att säkra avtal med bra villkor för upphovspersoner och utövare på en global marknad. Med Christine Strindbergs goda kunskaper och erfarenheter kommer Teaterförbundet och Rättighetsbolaget att fortsätta vara en offensiv avtalspart, säger Simon Norrthon, ordförande i Teaterförbundets Rättighetsbolag.

- Det ska bli väldigt spännande och roligt säger Christine Strindberg. Det är särskilt viktigt att på ett strategiskt och långsiktigt sätt värna svenska rättigheter och upphovspersoners ersättningar både på en nationell och internationell marknad. Jag är mycket glad och stolt att få vara en del av Teaterförbundets och Rättighetsbolagets resa framöver.

Christine Strindberg efterträder Ulf Mårtens, som efter närmare 20 år som VD i Rättighetsbolaget går i pension.

Kontakt Teaterförbundets Rättighetsbolag

Simon Norrthon, ordförande